Tuesday, September 17, 2013

PROGRAM MEMPERKASA EKONOMI BUMIPUTERA OLEH NAJIB RAZAK

INILAH USHA KERAJAAN SELAMA INI....
YANG DIJERITKAN RAMAI PIHAK....!!!
APA YANG KERAJAAN BUAT UNTUK RAKYAT...???
KESENANGAN YANG MEMBUTAKAN........!!!!!!!!!!!!!

1(i). Langkah jangka pendek bersifat “one off” yang telah dilaksanakan pada tahun 2012 (Semua bantuan ini melibatkan peruntukan hampir RM 3 bilion) :
1. Bantuan Rakyat 1Malaysia atau BR1M, sebanyak RM 500 yang memanfaatkan hampir 4 juta isi rumah negara yang berpendapatan di bawah RM3 000.
2.Bantuan persekolahan RM 100 untuk setiap pelajar sekolah rendah dan menengah melibatkan 5.3 juta orang pelajar sekolah seluruh negara.
3. Pelajar Institut Pengajian Tinggi dan Tingkatan 6 pula diberikan baucar buku bernilai RM200 telah disediakan yang telah memanfaatkan 1.3 juta orang pelajar.
4.Kenaikan gaji 7 hingga 13 peratus bagi 1.4 juta orang kakitangan sektor awam yang telah memanfaatkan hampir 4 juta orang rakyat Malaysia.
5.Dasar gaji minimum untuk sektor swasta yang telah diumumkan pada 1 Mei 2012 yang lepas.

(ii) Langkah Jangka Serdahana :
1.Kedai Rakyat 1Malaysia.
2.Klinik 1Malaysia.
3.Menu Rakyat 1Malaysia.
4.Pembekuan kenaikan untuk tempoh 5 tahun harga tol di Lebuh Raya Utara-Selatan dan Lebuh Raya Pantai Timur.
5.Penghapusan tol di beberapa laluan seperti di Lebuh Raya Cheras- Kajang dan Lebuh Raya Connaught.

(iii) Langkah Jangka Panjang :
1.Memperkenalkan Skim Perumahan 1Malaysia atau PR1MA untuk membina perumahan mampu milik di kawasan Bandar bagi golongan pertengahan
2.Projek Perumahan Rakyat di bawah Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan akan dipertingkatkan lagi dengan memfokuskan untuk golongan pertengahan
3.Bagi perumahan kawasan luar bandar, pembinaan rumah yang mencukupi akan diterajui oleh Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB)
4.Bagi tahun 2012 sebanyak RM300 juta telah diperuntukkan di bawah Tabung Khas Perumahan Nelayan untuk perumahan bagi golongan nelayan dengan membina dan membaik pulih rumah.
5.Meneruskan dasar subsidi yang terpilih melibatkan makanan seperti beras, gula, minyak masak dan tepung gandum, hasil petroleum termasuk minyak kereta, diesel dan gas memasak.
6.Memberikan subsidi bil elektrik bagi 1 juta isi rumah yang melibatkan bil bernilai RM20 ke bawah.
7.Semua jumlah subsidi ini membabitkan peruntukkan sebanyak lebih RM30 bilion setahun.

2) Mempertingkatkan Infrastruktur Asas Luar Bandar
1.Setakat ini, hampir 1000 kilometer jalan luar Bandar telah dibina.
2.Angkatan Tentera Malaysia melalui Projek Jiwa Murni telah membantu dalam pembinaan jalan-jalan luar Bandar ini. Contohnya, Long Lopeng ke Ba’kelalan, Kuala Medalam ke Medamit, Limbang dan Kampung Saeh, Bekenu, Miri.
3.Sebanyak 27 ribu lagi isi rumah luar bandar mendapat nikmat bekalan elektrik dan lebih 70 ribu lagi isi rumah pula mendapat bekalan air yang
bersih.
4.Bagi negeri Sabah peningkatan melibatkan 8% membabitkan lebih 150 ribu penduduk. Bagi negeri Sarawak, peningkatan ialah sebanyak 5.3% yang membabitkan lebih 100 ribu penduduk. Manakala bagi negeri-negeri di Semenanjung, peningkatan ialah sebanyak 3.6% yang membabitkan lebih 250 ribu penduduk.
5.Bagi bekalan elektrik pula, negeri Sabah dan Sarawak menunjukkan peningkatan sebanyak 6.8% dan 6.2%, yang memanfaatkan lebih daripada 230 ribu penduduk.

3) Mempertingkat Pengangkutan Awam di Malaysia
1.melaksanakan beberapa projek besar pengangkutan awam seperti projek MRT yang merupakan projek pengangkutan awam bandar untuk jangka panjang. Fasa pertama projek ini dijangka siap dalam tempoh 5 tahun akan datang.
2.Meningkatkan sistem pengangkutan LRT dengan penambahan dari gerabak 2 koc kepada gerabak 4 koc.
3.Pemanjangan kedua-dua laluan Kelana Jaya dan Ampang Jaya. Pemanjangan kedua-dua laluan ini dijangka akan memanfaatkan lebih 500 ribu pengguna sehari semasa waktu puncak.
4.Bagi perkhidmatan komuter KTM pula, koc-koc baru telah pun dibeli dan akan diperoleh secara berperingkat. Ini akan meningkatkan mutu dan keselesaan perkhidmatan komuter dan dijangka akan meningkatkan keselesaan kepada hampir 100 ribu pengguna harian.
5.KTM juga kini dalam proses mempersiapkan laluan berkembar dan proses elektrifikasi laluan Ipoh-Padang Besar.
Kerajaan telah memperkenalkan Bas Ekspresway Transit (BET) yang telah memanfaatkan 370 ribu orang pengguna setiap hari.

4) Mempertingkatkan Taraf Kehidupan Isi Rumah Berpendapatan Rendah
1.Kerajaan juga telah melaksanakan pelbagai inisiatif, seumpama akhiri zaman miskin atau 1AZAM yang telah memberi nikmat kepada lebih 47 ribu isi rumah yang melibatkan perbelanjaan lebih RM 500 juta.
2.Di bawah program Kebajikan Rakyat 1 Malaysia atau KAR1SMA pula sebanyak RM 1.4 Bilion diperuntukkan setiap tahun kepada 500 ribu penerima bantuan kebajikan masyarakat seluruh negara.

5) Membanteras Gejala Rasuah
1.Sehingga akhir 2011, sebanyak 900 pesalah rasuah telah disabitkan kesalahan.
2.Kerajaan telah pun menubuhkan mahkamah khas bagi mempercepatkan perbicaraan kes-kes rasuah.
3.Manakala badan penguatkuasa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah ditingkat upaya dengan secukupnya.
4.Kerajaan tidak pernah pilih kasih dalam usaha memerangi rasuah. Tidak timbul soal bahawa tindakan hanya akan diambil terhadap “ikan bilis” manakala “ikan jerung” akan dibiarkan terlepas bebasWalauapapun, sebarang usaha yang telah dilakukan kerajaan sekarang ini paling pentingnya mesti sampai dan dirasai sendiri impak kepada kalangan rakyat Malaysia.

6) Mengurangkan Kadar Jenayah
1.Kerajaan telah meningkatkan jumlah anggota polis terutamanya di kawasan-kawasan panas.
2.Strategi ini nyata berkesan di mana kadar jenayah jalanan telah berjaya dikurangkan sebanyak 39%, manakala jenayah keseluruhan telah berkurang sebanyak 11% semenjak tahun 2009.
3.Kerjasama antara Angkatan Tentera Malaysia dan Polis Di Raja Malaysia, di mana pusat-pusat latihan tentera sedia ada telah dimanfaatkan untuk melatih juga anggota-anggota polis. Kesannya, dengan kos yang minimum lebih banyak anggota polis boleh dilatih dengan kadar lebih pantas, seterusnya diatur gerak ke kawasan-kawasan yang memerlukannya.
4.Di bawah strategi lautan biru ini juga rondaan bersama anggota polis dan tentera serta anggota RELA dan Jabatan Pertahanan Awam yang dilatih khusus serta dikawal selia oleh pihak PDRM di laksanakan bagi tujuan pencegahan jenayah.
5.Sebagai sebahagian daripada langkah mengurangkan kadar jenayah ini juga, teknologi inovatif dan moden seperti pemasangan CCTV akan di tingkat luaskan.

7) Meningkatkan Pencapaian Pelajar
1.Buat pertama kalinya dalam sejarah Negara, pendidikan peringkat rendah dan menengah adalah percuma.
2.77% daripada anak-anak kita telah mendapat peluang mengikuti pembelajaran peringkat pra-sekolah berbanding 67%, 2 tahun yang lalu.
3. 24. Kerajaan mengumumkan laluan karier perguruan yang lebih baik berasaskan sistem kenaikan pangkat “time based” dalam Bajet 2012.



Norazniza Abdul Karim

Intipati Majlis Pemerkasaan Ekonomi Bumiputera

MENDAYA MODAL INSAN BUMIPUTERA

- Memperbanyakkan program latihan peningkatan kemahiran

- Mempergiatkan program latihan semula (reskilling)

- Mempergiatkan Skim Latihan 1Malaysia, Program Kebolehpasaran Graduan dan Program Peneraju Skil

- Memperluaskan Program Pendidikan Lepasan Ijazah melalui Jabatan Perkhidmatan Awam, MARA dan agensi berkaitan

- Memperluaskan Program Peneraju Profesional di bawah Yayasan Peneraju Pendidikan Bumiputera (YPPB)

MEMANTAPKAN PEMILIKAN EKUITI BUMIPUTERA DALAM SEKTOR KORPORAT

- Melancarkan Amanah Saham Bumiputera 2 (ASB2) dengan suntikan pelaburan 10 bilion unit saham

- Mentransformasikan program Skim Jejak Jaya Bumiputera (SJJB) melalui Ekuiti Nasional Bhd (EKUINAS)

MEMPERKUKUH PEMILIKAN ASET BUKAN KEWANGAN BUMIPUTERA

- Memperkemaskan Yayasan Wakaf Malaysia

- Memperkukuhkan peranan institusi-institusi hartanah seperti Pelaburan Hartanah Bhd (AHB), Majlis Amanah Rakyat (Mara) dan Perbadanan Usahawasan Nasional Bhd (PUNB) bagi membangun dan memperoleh hartanah komersil dan industri.

- Memperbanyakkan pembinaan rumah mampu milik kepada bumiputera melalui Syarikat Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) dan Syarikat Perumahan Negara Bhd (SPNB) dengan kerajaan negeri

- Perkukuhkan UDA Corporation untuk membangunkan hartanah

- Syarikat berkaitan kerajaan (GLC) yang terlibat dalam pembangunan hartanah memberi penekanan kepada pembangunan hartanah bumiputera

MEMPERHEBATKAN KEUSAHAWAN DAN PERNIAGAAN BUMIPUTERA

- Memperkuatkan peranan agensi pembangunan usahawan bumiputera seperti Amanah Ikhtiar Malaysia, TEKUN Nasional, MARA dan PUNB

- Menambah pembiayaan pinjaman Amanah Ikhtiar Malaysia sebanyak RM300 juta

- Menambah pembiayaan pinjaman kepada TEKUN Nasional sebanyak RM700 juta

- Mengarahkan kementerian dan agensi mengukuhkan Program Pembangunan Vendor (VDP)

- Memastikan jangka masa kontrak dan konsesi vendor disesuai dengan tempoh bayar balik pinjaman bank

- Melonjakkan program VDP di bawah Petronas, Tenaga Nasional Bhd (TNB), Telekom Malaysia (TM), Axiata dan United Engineers Malaysia Bhd (UEM)

- Ketua Pegawai Eksekutif GLC menetapkan sasaran penyertaan bumiputera sebagai Petunjuk Prestasi Utama (KPI)

- Program VDP Petronas RM20 bilion setahun dan 22 skop kerja untuk bumiputera

- GLC dan Syarikat Pelaburan Berkaitan Kerajaan (GLIC) menerajui usaha mewujudkan konsortium syarikat bumiputera dalam sektor rangkaian pembekalan - Mempergiatkan program penswastaan perkhidmatan kerajaan secara terpilih

- Memperluaskan dasar 'carve-out untuk projek-projek besar di bawah kementerian, GLC dan GLIC.

(Dasar carve-out berjaya dilakukan dalam projek MRT dimana sebanyak 47 peratus atau RM9 bilion dianugerahkan kepada syarikat bumiputera terpilih secara meritokrasi)

- Membina satu komuniti baru entrepreneur bumiputera

- Memperkenalkan Skim Usahawan Permulaan Bumiputera (SUPERB)

MEMANTAPKAN EKOSISTEM PENYAMPAIAN PERKHIDMATAN

- Mewujudkan ekosistem penyampaian perkhidmatan yang cekap, komprehensif dan konstruktif - Mewujudkan Unit Pembangunan Bumiputera (UPB) di semua kementerian

- Meningkatkan enrolmen pelajar Universiti Teknologi MARA (UiTM) kepada 250,000 menjelang 2020

- Menubuhkan beberapa kampus baru UiTM

- Menubuhkan dana pendidikan MARA berjumlah RM1 bilion

- Membestarikan Unit Peneraju Agenda Bumiputera (TERAJU)

- Meletakkan Institut Keusahawanan Negara (INSKEN) dan SUPERB di bawah TERAJU

- Menubuhkan Majlis Ekonomi Bumiputera (MEB) menggantikan Majlis Tindakan Agenda Bumiputera

No comments: