1.penyokong pas lebih menyokong dap dr menyokong pas sendiri .
2.penyokong pas lebih banyak bermegah dgn politik dap drpd politik pas sendiri.
3.apabila penyokong pas menyokong lebih kuat politik dap drpd politik pas , ia telah mendatangkan keraguan kpd org ramai kerana amat pelik jika situasi ini berlanjutan.
4.dap jelas menolak agenda islam pas , dn apabila penyokong pas sendiri lebih menyokong perjuangan dap dn menunjukan kpd org ramai seolah dap lebih hebat drpd pas , ia seolah bermakna penyokong pas sendiri menolak perjuangan pas.
5.tekanan politik dap keatas kemuncaknya apabila nik aziz sendiri , org paling kuat dn paling berpengaruh dlm pas menghalau dap keluar drpd pr,tindakan nik aziz menghalau dap keluar drpd pr boleh mengesahkan bahawa dap memberi tekanan melampau kpd pas berkaitan perjuangan pas.
6.dlm buku jingga , iaitu manifesto am pr , tiada pun peruntukan utk perlaksanaan negraa islam dn hukum hudud , dn begitu juga dlm bajet bayangan pr , tiada peruntukanutk aktiviti islam.ia bermakna , perjuangan islam pas dlm pr telah sia sia dn x dipedulikan.
7.pas sanggup membuang hassan ali , exco kerajaan negeri selangor yg memegang portfolio hal ehwal agam islam dn sbg ketua pas negeri selangor akibat beberapa insiden politik berkaitan agama islam.tahniah kpd hassan ali kerana berpegang kpd pendiriannya.
8.apabila sesuatu isu nasional berkaitan pakatan rakyat timbul , penyokong pas terbukti mempertahankan agenda dap lebih drpd agenda pas sendiri , kerana agenda dap lebih menguasai buku jingga dn politik pr.
9.dlm politik pr , pas sentiasa bertegang urat dgn dap , manakala dgn pkr , masing masing seolah tidak melayan masing masing dn kebencian antara pkr dn pas terserlah.
10.pkr pula sentiasa shj akur dgn apa saja yg dibuat dap dn dlm kes pas dn dap , pkr jelas menyebelahi dap , terjemahan politik spt ini membuktikan ada sesuatu yg x kena dlm politik pr.
11.jikalau ditafsir politik perkara ini , ternyata , pas x disenangi oleh dap dn pkr dlm pakatan rakyat , dn pas adalah parti yg paling sedikit sumbangan undi dn kerusi dlm pr dn sudah tentu pas juga adalah komponen yg paling x kuat ,lemah dn x berpengaruh dlm pr.
12.oleh itu , jelas lah knp dn mengapa pas terhegeh hegeh dgn dap berbanding pkr , sehingakan pas sanggup ketepikan teriakan dn amukan nik aziz sehingga menghalau dap keluar pas.
13.pas adalah penyumbang terbesar sokongan kepada DAP
14.lihat sahajalah dalanm FB ...berapa kerat DAP dan PKR yang menyokng DAP, kebanyakan sokongan untuk DAP datang daripada PAS
15.situasi ini , bermakna dap adalah harapan politik pas , dap adalah talian hayat pas , dap adalah segala galanya utk pas ,tanpa dap , siapalah pas ?
16.DAP tidak menunjukkan sokongan nyata, tetapi tidaklah diketahui, mungkin DAP menyokong PAS dari segi 'bantuan kewangan' krn kita tahu bahawa ada segelintir exco DAP yang terlibat dgn 'ekonomi bawah tanah'
17.Nasi lemak buah bidara, sayang selasih hamba lurutkan,buang emak, buang saudara, kerana DAP pas turutkan<--begitulah pas skrg ni...
18.persoalan yg timbul kini , pas semakin terdesak politik , sbbnya , dap seolah perkecilkan undi sokongan pas , dn dap juga spt x perlukan sokongan pas lagi kerana dap sudah mendapat asas politik yg kuat selepas pru 2008.
19.dn utk menambahkan lagi kegusaran pas dgn sikap x acuh dap kpd sokongan undi pas kpd dap , isu dap membuka keahlian kpd bangsa melayu dn umat islam telah menambahkan pening kepala pas kpd dap.
20.banyak sungguh pejuang pas sendiri diarena politik siber telah berpaling tadah kpd dap , ramai melayu islam yg terpengaruh dgn sokongan pas kpd dap kini telah berarah kpd dap dn mengenepikan pas.
21.tindakan pas yg terlampau menyokong dap telah memakan tuan , bangsa melayu islam lebih berminat dgn dap drpd pas sendiri , dn inilah dilemma politik pas masakini , pru 13 mungkin akan menampakan ketakutan pas menjadi kenyataan.
pas sdg dlm proses dimatikan dap !
22.barisan pemimpin utama pas juga dikuasai oleh percaturan anwar dn dap , begitu juga senario diselangor , jelas pas dimatikan dibunuh oleh dap sendiri , dap yg kuat dgn sokongan pas pada mulanya kini sdg membunuh pas dgn halus tetapi dlm terang.
23.kejatuhan pas sdg direka cipta oleh dap sendiri.kekuatan pas ditarik masuk ke dlm dap..diserap masuk ke dap , darah pas dihisap dap dgn rakusnya.
24.secara umum dn dlm realitinya , pas diasak setiap pelusuk oleh dap sendiri drpd pelbagai sudut ,inilah namanya senjata mkn tuan ,pas rasa mereka bijak , tetapi mereka terbukti kurang cerdik.
25.itu adalah sebuah realiti politik yg dikaji dgn dalam dn fakta , segala unsur poltik politk diambilkira , ia satu bentuk sains politik , saya sdg menunggu sanggahan ilmiah dn rasional drpd penyokong pas.
26.malah didalam politik siber spt fb ,kumpulan pejuang pkr yg berhujah dgn isu hudud pas juga telah berpecah , tetapi anehnya , mereka x masuk pas , tetapi memilih dap.
27.dap lebih menarik minat mereka , bekas penyokong pkr lebih suka mennjukan minat politik mereka kearah dap drpd pas , dn perkara ini semakin menjadi ikutan ataupun satu trend politik dimana secara langsung telah membuktikan politik pas sudah tidak diminati lagi.
28.secara amnya , penyokong pkr atau bekas penyokong pkr ini ,mentaliti mereka lebih moden , lebih reaslitik , dn lebih politi tulen dn ia sgt sesuai dgn politik dap,sbb itu , mereka x dpt sesuaikan diri dgn mudah dgn politik dap drpd politik pas.
29.pejuang politik pas terhad kpd topik topik keagamaan dn isu moral shj , manakala ,pejuang politik pkr lebih kpd politik sebenar ,mentaliti dn cara minda politik mereka terlalu berbeza , mentaliti pas menolak pembangunan rakyat , dn hanya monolistik kearah politik kerohanian shj , sdgkan minda politik pkr dap lebih kpd pembangunan rakyat dn isu sebenar yg dihadapi rakyat.
30.pas juga tidak pun memperlihatkan agenda menasionalkan parti pas dn perjuangan islam mereka , perjuangan politik pas terhad dikwns tradisi mereka shj , berbanding dap dn pkr , politik mereka lebih bersifat nasionalistik .
31.ini bermana , cita cita politik pas hanya terhad di persekitaran tradisi shj dn pas x berani utk melabarkan sayap politik mereka ke kwsn dn persekitaran yg lebih sesuai dgn politik hari ini .pas tiada keyakinan politik spt komponen lain dlm pr.
32.dap pula terlalu besar dn nyata cita cita politik mereka , mereka berani sehinggakan ke kwsn pas dn ke kwsn tradisi bn umno walaupun ia dikwsn melayu , malah , mereka berani menggunakan ayat al quran sbg bahan kempen politik mereka walaupun mereka kafir dn menolak islam.tetapi , pengunaan ayat al quran dlm kempen dap spt ini hanya terhad dikwsn islam shj.
33.pun begitu , cita cita politik dap telah membuktikan bahawa mereka mahu meluaskan cengkaman dn pengaruh mereka , dn mereka sudah boleh dikatakan berjaya dn kini , mereka sudah tidak berapa perlukan pas spt mana mereka perlukannya dahulu.
34.pas dgn dap ibarat , habis madu sepah dibuang .sibuta mendapat tongkat ,sikudung mendapat cincin , dapat gading kayu dibuang..itulah situasi pas , spt mentimun dgn durian .
35.pas bertanggungjwb membuka landasan sokongan bangsa melayu umat islam kpd dap,ia bermakna pas juga menyumbang kpd kebangkitan dap sbg kuasa besar politik dlm pr dn negara.
36.pas ialah penyumbang besar kpd dap dlm pembangunan dn evolusi politik dap yg terbukti kini dap sbg 1 parti masional yg kuat lagi kukuh dn berwawasan utk takluki malaysia dgn ideologi politik dn agenda tersembunyi mereka.
37.dap x boleh menafikan sumbangan pas dlm hal ini , dap tidak boleh menidakan hakikat sumbangan politik pas kpd mereka dlm hal ini ,tetapi dap juga telah tidak menghargai pas dlm hal ini.
38.dap sudah tentu x mahu pas menjadikan mereka terhutang budi kpd dap.dn dap sudah pasti x akan membuat situasi dimana pas boleh mendatangkan ancaman politik kpd dap.
39.dap akan berusaha utk mencari 1 formula politik untuk megelakan diri mereka drpd menjadi bahan ugutan politik pas , dap harus lemahkan pas dn matikan segala pengaruh pas.
40.dap terbukti lebih biijak dn x berperikemanusiaan dlm hal spt ini , kesanggupan dap utk mengkianati pas tidak diragui ,kegamakan dap utk merosakan pas sehingga pas x mampu utk mendtaangkan apa juga ancaman kpd mereka sdg dn telah dilakukan dn pasti dilakukan demi survival politik dap sendiri.
41.sbb itu , dap kini sudah x perlu berkempen menarik peng8undi baru dgn agresif , sebaliknya , mereka lebih agresif menarik ahli bangsa melayu islam kedlm parti dap mereka , sifat bangsa dap yg kemaruk dgn kuasa mutlak terbukti ribuan tahun.
42.teori politik bahawa , perubahan yg dicanangkan pakatan rakyat bukan sekadar perubahan politik shj , tetapi ia merangkumi hampir keseluruhan struktur politk negara termasuk sistemnya.kemungkinan berlakunya perubahan status negara kpd sistem repulikan juga tidak boleh dinafikan dn disangkal memandangkan ideologi poltik dap sememangnya drpd mula dahulu kearah itu.
43.utk negara spt malaysia , proses adaptasi jika berlakunya sistem politik negara kpd republikan bakal mendatangkan dn menimbulkan permasalahan tertentu , kerana budaya dn cara hidup rakyat negara ini masih berpegang kpd soal agama bangsa dn tanah air.
44.proses adaptasi apabila berlakunya perubahanya sistem politik sesubah negara memakan masa yg lama dlm mungkin 10 tahun .dlm waktu ini , pelbagai rasa manis masam pahit masin yg telah sebati dgn budaya negara kita akan dikurangkan atau ditambahkan,dn proses ini boleh menghuru harakan negara di pelbagai segi.
45.soal kematangan politk bukan isu besar dlm persekitaran politik spt ini , isu yg penting dlm situasi pst ini ialah sentimen tradisi yg x perlu dikorbankan utk membuktikan sesuatu agenda politik.
46.keghairahan politik pihak tertentu dn penyokong tertentu juga wajar diberikan semakan kemas kini yg perlu agar keghairahan ini tidak mendatangkan ' menang jadi arang , kalah jadi abu '
47.kita boleh ambil cth negara yugoslavia yg kemudian menjadi 3 negara iaitu serbia , croatia dn bosnia herzegovina , iaitu 1 negara yahudi ,serbia 1 negara kritisan croatia dn 1 lagi negara islam bosnia.
48.lihat kerugian yg berlaku akibat drpd perpecahan ini dn penukaran sistem drpd komunis kpd republikan.pendidikan rakyat dn ekonomi rakyat terbantut selama 10 tahun ,rakyat terabai hingag kini , proses 49.pembangunan mengambil masa terlalu panjang dn dijangka selama 30 tahun , dn selama 40 tahun ini , terlalu banyak kerugian kpd rakyat telah berlaku.
50.yg jelas , persediaan politik pakatan rakyat utk agenda perubahan mereka utk negara masih kabur dn samar , rakyat masih lagi tidak tahu arah sebenar yg hendak dibawa tuju , dn ia bermakna , kekuatan politik pr masih boleh dipertikaikan dn diragui kerana mereka masih menyembunyikan agenda sebenar mereka dn x berani utk paparkannya kpd awam.
51.jika benar agenda politik perubahan mereka mendatangkan kebaikan kpd negara dn rakyat , mereka x perlu takut utk paparkan perancangan politik mereka ,
52.pr harus berani berdepan dgn persoalan rakyat mengenai perancanga agenda politik mereka utk negara kita , mereka pr haruslah bertanggungjawab dlm perkara ini.
53.malaysia tiada sbb kukuh ataupun alasan jitu utk merubah sistem politiknya drpd apa yg ada hari ini , persekitaran ekonomi dn politik negara sihat dn stabil.x perlu apa apa lain penambahan ataupun perubahan drastik.
54.walaupun jika pr kata perubahan iatu dlm masa 10 tahun , ia tetap x realistik kerana , utk merubah sesebuah sistem politik negara , ia mestilah sistem yg ada kini terbukti telah musnah secara keseluruhannya.dn utk sesuaikan diri dgn system baru dn pastikan ianya sesuai dgn Negara kita , prose situ mungkin memakan masa yg panjang.
55.dn dimalaysia , perkara itu x berlaku dn dlm masa 10 tahun akan datang sekalipun , kebarangkalian utk kemusnahan sistem politik negara amat tipis , rakyat malaysia masih berbudaya dn beragama. x semudah itu utk rakyat malaysia menyetujui perubahan drastik sistem poltik mereka kpd apa yg ada pada hari ini.
56.perubahan politik yg dirancang dn direncanakan oleh pr membaitkan sistem politik sebuah negara , ia mat rumit dn kompleks , negara malaysia tidak patut dijadikan makmal politik ataupun trial n error R N D politik, pertaruhan ini terlalu besar dn amat berbahaya .
57.pengurusan risiko politic spt ini spt perlu diberikan satu perancangan dn perencanaan yg khusus dn penuh dgn kajian teliti , experiment taraf kualiti rendah tidak boleh dijadikan sandaran , spt yg dikatakan , pertaruhannya membaitkan pembangunan negara dn kemajuan negara di masa akan dtg.
58.Jika pengurusan risiko politik ini tidak diberi perhatian terbaik ,negara mungkin x akan dapat bertahan dgn tekanan ekonomi dn politikal global yg samar dn x menentu ini.di masa hadapan , ia pasti lebih teruk kelak. dgn apa yg malaysia sudah mencapai pada hari ini , dgn apa yg kita sudah ada pada hari ini , kita x perlu korbankannya utk kepentingan politik pihak tertentu ataupun bukan kepentingan kumpulan majority.
59.kemusnahan yg mungkin terjadi , mungkin x akan dapat dikembalikan dlm masa 30 tahun , kita membinanya pun mengambil masa 30 tahun di pelbagai situasi dn persekitraan politik dn pelbagai krisis , jadi , bygkanlah ,jika berlaku apa juga kemusnahan kpd negara kita , berapa lama pula masa yg diperlukan utk membinakan ia semula ? apakah kita sudah bersedia kearah itu ?
60.apakah kita sudah cukup kuat disegi metal dn ilmu dn pelbagai kekuatan lain utk hadapi kemusnahan yg bakal berlaku dn kita x tahu apakah jenis kemusnahan tersebut ? apakah drpd segi mental dn fisikal kita semua sudah bersedia ? apakah anak cucu kita sudah disediakan dgn apa yg perlu utk hadapi keputusan silap kita kelak ?
61.apakah kita yakin , kebarangkalian berlakunya kemusnahan politik kpd malaysia amat sikit x akan menjejaskan negara kita dn tamadun kita ? civilisation kita ? bagaimana kita sudah tahu apa kemusnahan yg bakal mungkin berlaku ? sudah adakah pr membuat kajian politik keatas isu spt ini ?
No comments:
Post a Comment