1. Berkenaan dengan kenyataan Tun Dr. Mahathir baru-baru ini, terdapat 3 perkara utama :-
Pertama : Hukum hudud tidak ada dalam Al-Quran
Perkara pertama dan kedua adalah berkait. :-
Perkara pertama
3. Dalam Al-Quran, perkataan hudud disebut sebanyak 14 kali. Sila rujuk dalam posting sebelum ini untuk penciriannya.
4. Dalam kesemua ayat yang mana Allah menyebut perkataan hudud ini, tiada satupun yang merujuk kepada jenayah seperti mencuri, berzina dan lain-lain.
5. Inilah yang dimaksudkan apabila hukum hudud ini tidak disebut dalam Al-Quran. hukuman untuk mereka yang mencuri, berzina dll ada dalam Al-Quran, tetapi perkataan hudud tidak disebut dalam ayat-ayat mengenainya.
Perkara kedua
6. Apabila Tun mengatakan bahawa hukum hudud ini direka oleh ahli feqah, ianya bermaksud hukum hudud ataupun kanun jenayah shariah ini digubal atau direkebentuk oleh ahli feqah. Ini bukan bermakna hukuman-hukuman dalam kanun jenayah seperti hukuman potong tangan dan sebat 100 kali itu direka oleh ahli feqah tetapi ianya adalah satu bentuk penggubalan atau kompilasi oleh ahli-ahli feqah yang diambil daripada Alquran dan hadith maka terbentuklah apa yang disebut oleh kita sebagai hukum hudud.
9. Sebagai contoh atau analogi. Hadi Awang mengatakan bahawa negara islam tidak ada di dalam Al-Quran. kenyataan Hadi Awang ini merujuk kepada perkataan negara islam tidak disebut di dalam Al-Quran. Tetapi didalam Al-Quran ada diterangkan konsep-konsep kenegaraan, pentadbiran dalam islam, sistem ekonomi islam dan pelbagai cabang-cabang yang boleh dikkumpulkan untuk menjadi satu rangka konsep negara islam.
11. Dalam kenyataan Tun juga sebenarnya, Tun menyebut mengenai hukuman-hukuman dalam AL-Quran seperti mencuri dipotong tangan, berzina disebat 100 kali yang mana menunjukkan Tun mengakui akan kewujudan hukuman tersebut dalam Al-Quran. Apa yang Tun persoalkan adalah, dalam penggubalan undang-undang hudud oleh PAS, PAS tidak bersikap adil apabila membezakan bentuk hukuman diantara orang islam dan bukan islam. Sepatutnya, kalau orang islam mencuri hukumannya potong tangan maka kalau orang bukan islam mencuri hukumannya juga mestilah potong tangan. Ini membawa kepada perkara ketiga yang disebut oleh Tun.
Perkara Ketiga
12. Perkara ini Tun merujuk kepada konsep keadilan. Tun mengakui hukuman yang ditulis dalam Al-Quran seperti memotong tangan dan sebagainya, tetapi yang dipersoalkan adalah undang-undang ini perlu digunakan keatas seluruh rakyat tanpa mengira agama.
4 comments:
-
Setuju dengan point no. 9. Satu analogi yang tepat pada pendapat saya.
-
Setuju dengan point no. 9. Satu analogi yang tepat pada pendapat saya.
-
assalam. ingin bertanya berkenaan poin terakhir. penulis menyatakan "Bagaimana boleh satu jenayah yang sama dilakukan oleh dua orang yang berbeza dari segi agama dihukum dengan dua bentuk hukuman yang berbeza". soalan saya, bagaimana mungkin hukuman agama Islam dikenakan terhadap orang bukan Islam?
-
@zuhdi farhan,
Hukuman / undang-undang yg sama perlu dikenakan keatas orang bukan islam. Undang-undang tersebut perlu menjadi satu undang-undang untuk negara dan bukan utk org islam sahaja.
Oleh itu, kalau org bukan islam mencuri, mereka juga perlu dipotong tangan.
Tetapi masalah mungkin akan timbul bagi kes zina. Ini kerana mungkin bagi orang bukan islam, tiada kesalahan bagi mereka untuk berzina/bersekedudukan
Namun, apabila undang-undang tersebut dijadikan undang-undang utama negara dan perlu dijelaskan kepada seluruh rakyat, maka mereka perlu akur dengan kehendak undang-undang ini. Walaupun agama mereka tak melarang, tapi undang-undang negara melarang.
Tapi saya pasti akan timbul banyak penentangan terutama dari golongan-golongan penyokong hak asasi seperti mereka-mereka dari kalangan pemimpin/penyokong pakatan rakyat.
LINK : http://chewal.blogspot.com/2012/03/kenyataan-tun-dr-mahathir-mengenai.html
No comments:
Post a Comment