Thursday, April 20, 2017

SERANG HUJAH PAS



credit to http://seranghujahpas.blogspot.com/

PENGKALAN TUDM DAN CHINA

Di sana sini dapat kita lihat cai pembangkang yang anti pembangunan menghasut kononnya tanah TUDM tergadai kepada China.
Mereka cukup benci dengan rancangan pembinaan Bandar Malaysia di sana yang bakal menjadi bandar bawah tanah terbesar di dunia lengkap dengan stesen keretapi bullet train di atasnya. Mereka lebih suka pengkalan lama kekal di sana sedangkan ia sudah hilang nilai strategik ketenteraan.
Hakikatnya, siapakah sebenarnya yang memiliki tanah milik TUDM ini? Benarkah ia milik China?
Mari kita lihat pecahan pemilikan tanah tersebut:
a) 40 peratus adalah milik Ministry of Finance Incorporated (MOF Inc), sebuah syarikat di bawah Kementerian Kewangan Malaysia.
b) 22 peratus adalah milik Credence Resources Sdn Bhd., sebuah syarikat swasta milik warganegara Malaysia.
c) 14 peratus adalah milik Kumpulan Prasarana Rakyat Johor Sdn Bhd (KPRJ)
d) 24 peratus milik China Railway Engineering Corporation yang akan membina terminus High-Speed Rail di situ. Yup, bullet train yang akan memendekkan perjalanan KL ke Singapura hanya dalam tempoh 90 minit!
Secara ringkasnya:
- 54 peratus adalah milik syarikat-syarikat kerajaan
- 46 peratus milik swasta (22 peratus milik swasta Malaysia dan 24 peratus milik swasta China).
Kesimpulannya,
- 76 peratus Bandar Malaysia adalah milik Malaysia
- Hanya 24 peratus adalah milik China.
Jadi di mana mungkin China memiliki tanah bekas milik TUDM? Cai fail matematik ke?
Tanah itu dibeli oleh 1MDB pada asalnya dengan harga RM 400 juta. Apakah nilai ini murah? Sedangkan, sebagai ganti, 1MDB perlu membina sebuah Pangkalan Udara baru untuk unit-unit TUDM dari pengkalan udara lama.
Selain pangkalan udara yang baru, 1MDB juga perlu membina TUJUH buah lagi pangkalan tentera menjadikan jumlah keseluruhan LAPAN buah pangkalan tentera berjumlah sekitar RM1.6 billion. Jumlah keseluruhan = RM2 billion (RM 400 juta + RM 1.6 billion). Murah nenek ko. hihihihi.
Bayangkan apa yang boleh dimanfaatkan kita dengan jumlah RM2.5 billion pinjaman yang lesap di Hong Kong semasa pentadbiran Tun Mahathir!
Fikir-fikirkanlah!
Diolah dan diringkaskan dari nukilan asal bro Captain (B) John F Seademon, TUDM.

FAKTA YG PERLU ANDA KETAHU!!
1. Penggantian 303 hektar bersamaan 750 ekar di Sendayan bagi pangkalan udara TUDM selain pembinaan beberapa kem tentera dan pangkalan udara bagi unit PDRM Udara, jauh lebih baik dan lebih selesa, namun langsung tidak disentuh atau cuba disembunyikan oleh puak berkenaan.
2. Barangkali ramai yang tidak sedar, sekitar tahun 2005, KSU Kementah menyuarakan tidak puas hati apabila terdapat 15 projek ATM terbengkalai, termasuklah Kem Transit Jalan Ampang dan Kem Rejimen 502 (AW) Jalan Ampang yang telah pun ditutup tetapi Kem Transit dan kem 502 gantian, masih tidak dapat disiapkan semenjak tahun 1999.
3. Wisma Transit berketinggian 10 tingkat yang dibina menggantikan Kem Transit Jalan Ampang hanya disiapkan pada tahun 2008 setelah sekian lama terbengkalai. Ia sepatutnya siap pada tahun 1999.
4. Tapak Kem Transit Jalan Ampang (berhadapan dengan Hospital Gleneagles), telah dikomersialkan.
Siapa pemilik tanah itu sekarang? Ini adalah kerana kaedah yang digunakan pada waktu itu ialah, Kementerian Pertahanan akan membayar nilai projek tersebut dengan penukaran tanah milik Kerajaan Persekutuan kepada syarikat terbabit.
Mahathir dn macai2nya seronok menyorak tentang Pangkalan Udara TUDM Sungai Besi, tetapi mereka lupa tentang SWAPPING TANAH pada zaman Mahathir yang sangat rakus dilakukan!
SUMBER FB SARJO

NAJIB RAZAK DAN INFRASTRUKTUR MALAYSIA

*Kenapa Mahathir Boleh Bangunkan Negara Tanpa GST dan Hutang Tinggi?*
Najib Razak bina infrastruktur seperti MRT, Lebuh Raya Pan Borneo, keretapi pantai timur dan sambungan LRT melalui pinjaman langsung kerajaan. Tiada lagi perjanjian konsesi yang menindas rakyat dan menguntungkan kapitalis secara berleluasa.
Maka hutang kerajaan pun meningkat. Tapi kita tahu berapa perlu bayar dan tidak terdedah dengan ancaman kapitalis mahu menaikkan harga menjelang pilihan raya atau perjanjian konsesi berat sebelah.
Ya, atas kertas kerajaan Zaman Mahathir tidak banyak berhutang secara langsung. Mahathir bina semua Lebuh Raya, Putrajaya, LRT, ERL melalui "public–private partnerships" atau "private finance initiative" (PFI). Jadi kerajaan tidak ada apa-apa hutang.
Sebaliknya, syarikat konsesi dibenarkan memerah rakyat sesuka hati. Jika mereka gagal perah rakyat melalui kenaikan tambang dan tol, mereka boleh perah duit kerajaan. Kerajaan mesti bayar kepada mereka.
Mahathir reka perjanjian yang akan meningkatkan jumlah pampasan pada masa hadapan. Itulah yang terjadi sekarang. Mahathir benarkan tuntutan kenaikan yang tidak munasabah kepada kemampuan rakyat. Apabila menjadi isu politik maka kerajaan terpaksa bayar pampasan kepada pemilik konsesi.
Kerajaan telah membayar RM 4 bilion pampasan kepada syarikat konsesi tol sahaja sejak 15 tahun lalu.
Sistem LRT projek Star dan Putra LRT diambil alih oleh Syarikat Prasarana Negara Berhad (SPNB), masing-masing dengan kos RM3.3 bilion dan RM4.5 billion. RM 7.8 bilion ini kerajaan beli tunai? Ini kena hutang yang hanya muncul selepas Mahathir bersara.
Jadi hutang makin bertambah kerana Mahathir terlampau cerdik tidak mahu kerajaan berhutang tetapi membenarkan swasta berhutang dengan kadar faedah yang lebih tinggi.
Bila rugi atau lingkup kerajaan terpaksa membelanjakan kos yang lebih besar dari kos pembinaan untuk menyelamatkan projek-projek infra ini.
Jadi di mana logiknya Mahathir buat pembangunan tidak menyusahkan rakyat, tidak perlu kutip GST dan tidak berhutang?
Sekarang juga Kerajaan Persekutuan perlu membayar sewa Putrajaya hampir RM 2 bilion setahun.
Kerajaan sekarang menanggung kos pampasan RM 2.9 bilion apabila kerana menghalang ERL milik kroni Mahathir, YTL menaikkan kadar tambang.
Tahukah anda selain itu ERL juga mendapat RM 5 setiap kali pengguna KLIA membayar cukai lapangan terbang?
Ya memang Mahathir boleh bangunkan negara ini tanpa GST kerana beliau bangunkan negara dengan cara kita sekarang kena bayar pampasan berbilion ringgit.
Dia bukan peduli apa hendak jadi pada masa depan. Janji dia boleh kaut dan nampak hebat dalam sejarah.
(Ini adalah respon penulis kepada jawapan melalut penyokong Mahathir dalam entri sebelum ini: https://www.facebook.com/Jalil.backer/posts/10212359107153154)

ARAMCO PETRONAS DAN SINGAPURA

Minyak kita milik Singapore selama ini.
Aramco tidak membeli Petronas seperti mana yg dituduh pembangkang.
Apa yang Aramco beli RM31 bilion ialah 50% dalam projek-projek penapisan dan minyak mentah di RAPID sahaja - yang hanya sebahagian daripada Kompleks Bersepadu Petrolium Pengerang (Pengerang Integrated Petroleum Complex - PIPC). Pelaburan Aramco ini hanya akan selesai dan boleh berjalan pada tahun 2019.
Di bawah kerjasama itu, Saudi Aramco akan membekalkan sehingga 70% daripada keperluan bahan mentah iaitu minyak mentah untuk penapisan di RAPID, manakala gas asli, tenaga dan utiliti-utiliti lain akan disediakan oleh Petronas.
Pelaburan begini bukan baru kepada Aramco kerana mereka telah melakukan pelaburan yang sama di kilang-kilang penapisan di seluruh dunia supaya mereka boleh membekalkan minyak mentah mereka ke kilang penapisan minyak.
Petronas juga akan mendapat banyak manfaat kerana akan memberi jaminan bekalan minyak mentah untuk Malaysia kerana kita bukan pengeluar minyak mentah terbesar dunia.
Projek PIPC memberi banyak kelebihan jika dibandingkan dengan negara jiran terdekat kita iaitu Singapura kerana kita mempunyai keluasan tanah yang besar dan kapasiti penapisan yang lebih banyak.
Singapore sekarang ini adalah hab perdagangan minyak dan pusat pemprosesan yang besar Asia dan ketiga terbesar di dunia, semenjak berdekad yang lalu setelah mereka memanafaatkan bekas Pengkalan Tentera Laut British yang ditinggalkan dahulu. Sedangkan Singapore tidak mempunyai setitisa minyak sendiri pun, menariknya minyak dan gas tersebut adalah sebahagianya datang dari Malaysia.
Tak dipertikaikan lagi bahawa Singapore digelar sebagai "hab minyak di Asia", dan dengan industri minyak itu telah menyumbang sebanyak 5% daripada KDNK atau lebih kurang RM60 bilion setiap tahun kepada Singapore. Dengan gelaran itu Singapore mampu menarik pelaburan dan industri berkitan dengan minyak dan petrokimia. Ramai rakyat Malaysia yang berpusu-pusu menaiki motor pagi-pagi melintasi Tambak Johor untuk bekerja di sana.
Perdana Menteri DS Najib telah nampak perkara ini dan bakal memberi kekayaan dan keuntungan kepada Malaysia selain memproses minyak mentah dari negara luar, kita juga mampu memproses minyak mentah kita sendiri yang dikeluarkan oleh Petronas.
Bukan membina projek-projek mega seperti jambatan bengkok atau Sepang dan lain-lain, sebaliknya mengambil alih mahkota minyak Singapura sepatutnya keutamaan nombor satu Malaysia disebabkan oleh sejumlah besar pendapatan, keuntungan, pekerjaan dan susulan kepada industri yang berikut dengannya.
Maka dengan adanya RAPID, ini akan berubah tidak lama lagi, kekayaan yang selama ini dilambak di Singapore akan kembali menjadi milik Malaysia dan menawarkan peluang pekerjaan berpedapatan tinggi sehingga 8000 orang.
Untuk tempoh masa tidak lama lagi Malaysia akan menjadi pengeksport bersih produk minyak bertapis dan bukannya pengimport bersih yang telah memberi keuntungan kepada orang lain hasil dari perbelanjaan negara kita.
Refining atau penapisan minyak sebenarnya lebih menguntungkan apabila harga minyak rendah Ini membolehkan negara dan Petronas menjadi lebih seimbang dan lebih berdaya tahan terhadap turun naik harga minyak.
Dengan adanya PIPC ini negara telah berjaya membetulkan kesilapan Perdana Menteri lalu, kerana 22 tahun beliau membenarkan Singapore mengaut keuntungan berbilion setahun hasil dari minyak negara kita. Walaupu hakikatnya beliau amat benci dan bermusuhan dengan Singapore.
Wallahualam
Azman Haj

Hari ni ada orang buat cerita pasal Petronas pulak dijual oleh Najib bila Arab Saudi nak melabur di Pengerang. Hahaha...aku nak gelak besaq sebab kawan yg bawa cerita tu sebenarnya nak rakyat jadi bodoh mcm dia. Kalau Rafizi kata kerjanya menghasut dan menipu, sehingga dia jd penipu, budak ni plk membodoh smp dia pun bodoh.
Projek Rapid Pengerang Johor adalah sebahagian dari Kompleks Bersepadu Petrolium Pengerang (Pengerang Integrated Petroleum Complex - PIPC) adalah projek mega 20,000 ekar dan akan menempatkan kilang penapis minyak, naphtha, loji petrokimia, LNG, terminal import dan plan regasification. Komponen dalam PIPC adalah:
1. Pengerang Independent Deepwater Petroleum Terminal (PIDPT).
2. Refinery and Petrochemical Integrated Development (RAPID)
PIDPT adalah terminal bebas utk mengimpot dan menyimpan stok minyak mentah dan minyak ditapis serta lain-lain kemudahan berkiatan dengan industri minyak dan gas. PIDPT adalah usahasama Kerajaan Negeri Johor dengan DIALOG Group of Malaysia, Royal Vopak of Netherlands.
Komponen kedua yg sangat penting adalah RAPID di mana Petronas bakal melabur RM89.3 bilion untuk membangunkan Kompleks Bersepadu Pengerang (PIC) iaitu RM53 bilion untuk pembangunan RAPID dan RM36 bilion untuk kemudahan serta prasarana sokongan yang berkaitan.
Jadi dalam PIPC ni ada PIDPT dan RAPID. PIPC adalah milik Johor Petroleum Development Corporation Berhad (JPDC) yang ditubuhkan oleh Malaysia Petroleum Resources Corporation (MPRC)
MPRC pula ditubuhkan oleh YAB DS Najib Tun Razak pada April 2011. Sebagai sebuah agensi yang melaporkan kepada Jabatan Perdana Menteri, peranan MPRC adalah untuk menggalakkan, memangkin dan mentransformasikan sektor perkhidmatan minyak dan gas untuk menjadi entiti yang lebih kukuh dalam industri. Objektifnya adalah untuk meletakkan Malaysia sebagai hab minyak dan gas nombor satu di rantau Asia Pasifik.
Petronas telah dibawa oleh kerajaan Malaysia untuk menjadi pelabur utama dalam RAPID bagi memastikan rancangan MPRC menjadi kenyataan. Walau bagaimana pun Petronas dan kerajaan Malaysia telah berjaya menarik minat Arab Saudi menerusi Saudi Aramco untuk melabur dalam RAPID sebagai rakan pelaburan terbesar iaitu RM37bilion.
Menurut WSJ, penyertaan Saudi Aramco ke dalam projek itu merupakan satu kejayaan besar bagi Petronas. Syarikat yang berpengkalan di Dhahran, Arab Saudi merupakan syarikat minyak milik negara dan pengeluar minyak mentah terbesar di dunia, menghasilkan kira-kira satu tong dalam setiap lapan tong bekalan minyak dunia.
Maka perlu difahami bahawa RAPID telah berjaya menarik pelaburan dari pelaburan dari Petornas RM(89.3b) dan Saudi Aramco (RM37b) bagi memastikan negara menjadi hab perdagangan minyak terbesar di Asia. Disamping itu PIPC dijangka menjana RM18.3 bilion Pendapatan Negara Kasar menjelang tahun 2020 dan membantu mewujudkan 8,600 berpendapatan tinggi dan berkemahiran tinggi pekerjaan.
Tidak timbul soal Petronas dijual kepada negara Arab Saudi, seperti mana projek keretapi laju ECRL yang dituduh negara terjual kepada negara China dengan nilai RM55bilion.
Apa yang perlu kita tanyakan bukannya adakah negara kita telah dijual kepada negara China atau Arab Saudi, tetapi kenapa negara kuasa besar dan kaya itu minat untuk melabur di Malaysia dengan nilai berbilion-bilion RM??
Wallahualam.
Azman Haj

ARAMCO DAN RAPID

maaf tak dapat kesan sumber penulis

Bila Aramco melabur dalam RAPID, ini komen salah sorang cai Pakatun dalam group kerabat keluarga saya. Kata dia -
"Bukan orang luar invest, depa beli rights korek telaga kita. lebih kurang kita dah lelong harta kita... Rasanya banyak lagi akan change hands before next GE"
"there... lu sendiri cakap dah beli 50% stake kilang proses minyak.. minyak tu korek dari mana? dari Sungai Perak?"
Cai ingat dia pandai sangat. Bila ditunjuk Malaysia import begitu banyak minyak mentah dari Arab Saudi seperti dalam kolum 2 di bawah, sampai sekarang terdiam. Sama macam Kadir Jasin terdiam bila kita tanya ikan kembung kena GST ke?
Bila diberi penjelasan tak nak baca, kan dah termalu sendiri 😁😁😁
Kerjasama Dengan Saudi Aramco Perkukuh Petronas
Pemimpin tertinggi Arab Saudi, Raja Salman Abdulaziz Al-Saud telah memeterai perjanjian Pembelian Saham (SPA) bernilai RM31 bilion antara Saudi Aramco & Petronas.
1. *Apakah Tujuan Utama Perjanjian Itu?*
🔹Kerjasama membabitkan Projek Pembangunan Bersepadu Penapisan Minyak dan Petrokimia (RAPID) di Pengerang, Johor.
🔹Saudi Aramco dan Petronas akan memiliki pegangan seimbang dalam penerokaan serta aset penapisan minyak, loji perekah dan kemudahan petrokimia RAPID di Kompleks Bersepadu Pengerang (PIC).
🔹Saudi Aramco akan membekalkan 70% keperluan minyak mentah bagi loji penapisan minyak RAPID manakala gas asli, tenaga dan kemudahan lain disediakan oleh Petronas.
2. *Apakah Manfaat Daripada Perjanjian Itu?*
🔹Memperkukuhkan kedudukan, pengalaman operasi serta prestasi kedua-dua syarikat dalam membangunkan projek mega dan rangkaian komersial di pasaran global.
🔹Pembekalan minyak mentah jangka panjang kepada Petronas dijamin kerana Arab Saudi merupakan negara pengeksport minyak mentah terbesar di dunia.
🔹Terbukti keyakinan pelabur asing terhadap ekonomi Malaysia sekali gus menunjukkan ekosistem pelaburan negara masih kukuh dengan pertumbuhan KDNK memberangsangkan.
🔹Malaysia berpotensi menjadi platform kepada Saudi Aramco untuk mengembangkan operasinya di Asia Tenggara.
3. *Apakah Itu PIPC?*
🔹Salah satu projek terbesar di Asia Tenggara dan pelaburan terbesar Petronas bagi sektor hiliran yang merupakan sebahagian daripada Kompleks Bersepadu Petroleum Pengerang (PIPC) seluas 22,000 ekar di bawah Program Transformasi Kerajaan.
🔹Membabitkan kompleks penapisan dan petrokimia 300,000 tong sehari bagi menghasilkan petrokimia premium yang berbeza, yang akan memenuhi permintaan dalam negeri bagi produk petroleum selain keperluan perundangan yang diperlukan untuk pelaksanaan spesifikasi Euro 5.
🔹Terdapat kira-kira 31,000 pekerja di tapak projek itu manakala pada kemuncak pembinaan pada 2017, projek itu dijangka mempunyai tenaga kerja seramai kira-kira 60,000 dengan kemahiran dan disiplin yang berbza.
🔹Pembangunan PIC turut meliputi kemudahan berkaitan seperti Loji Penjanaan Bersama Pengerang (PCP), terminal pengegasan semula LNG, projek bekalan air mentah (Pamer) dan Terminal Air Dalam Pengerang.
4. *Adakah Perjanjian Itu Akan Memberikan Risiko Kepada Malaysia?*
🔹Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Petronas, Datuk Wan Zulkiflee Wan Ariffin menjelaskan kerjasama dengan Saudi Aramco tidak memberi risiko kepada kepentingan Malaysia kerana Saudi Aramco membeli 50% kepentingan dalam kilang penapisan minyak dan projek perekah.
🔹Petronas sebelum ini merancang mengurangkan perbelanjaan modal dan operasi (opex) bagi 2016 sebanyak antara RM15 bilion dan RM20 bilion disebabkan oleh harga minyak mentah yang rendah.
🔹Pengurangan itu akan menjadi sebahagian daripada langkah mengurangkan capex & opex sebanyak RM50 bilion dalam tempoh 4 tahun bermula 2015-2019.
5. Perjanjian Petronas-Saudi Aramco merupakan peristiwa bersejarah kerana 2 syarikat minyak terkemuka berkongsi dalam membangunkan projek baharu bertaraf dunia.

PAN ELEKTRIK

#kopipes Neezam Perkasa..
Baru-baru ini kita dibongkarkan dengan berbagai-bagai skandal yang berlaku di zaman pemerintahan Tun Mahathir tetapi kita lupa satu lagi skandal yang mungkin ramai rakyat Malaysia sudah lupakan.
Isunya mengenai skandal Pan-Elektrik yang membabitkan Tan Koon Swan bekas Presiden MCA.
Tan Koon Swan dikatakan telah menjadi mangsa kepada Tun Mahathir pada tahun 80 an dahulu. Jadi kali ini saya berikan kisah Tan Koon Swan kepada semua sebagai satu lagi "SEJARAH HITAM" dibawah pemerintahan Tun Mahathir.
Siapa Dalang Disebalik Kejatuhan Tan Koon Swan
Bekas pesiden MCA, Tan Koon Swan yang merupakan mangsa kepada tindak-tanduk geng-geng dalam UMNO seharusnya bersorak riang dengan kenyataan daripada bekas pendakwaraya Singapura bahawa Koon Swan telah dikenakan tuduhan dan dipenjara secara salah kerana ia melepaskan komuniti itu secara keseluruhan.
“Koon Swan merupakan pemimpin politik Cina yang paling cepat meningkat naik. Beliau merupakan lambang harapan dan aspirasi keseluruhan komuniti. Mereka mempercayai dengan sepenuhnya. Keremajaan dan sifat dynamic beliau telah meletakkan beliau kelas yang lebih tinggi berbanding pemimpin lain. Inilah sebabnya mengapa beliau menjadi sasaran pemimpin elit Umno- beliau telah membawa harapan besar kepada masyarakat Cina,” ujar timbalan presiden PKR Chua Jui Meng kepada Malaysia Chronicle.
“Seperti Anwar pada 90-an, Koon Swan pada 80-an adalah lambang reformasi pada semua sektor- ekonomi, masyarakat dan peluang pendidikan yang samarata. Beliau merupakan seorang lelaki yang hebat dan untuk ini, beliau telah dijatuhkan oleh Umno dengan kejam. Koon Swan telah dimatikan secara terbuka dan reputasi beliau hancur sama sekali. Mengapa? Kerana beliau tidak mengikut garis panduan yang dicipta Umno dan jelas mereka takut pada kuasa dan pengaruh beliau terhadap orang Cina.
Rakan kongsi dalam ketamakan
Sememangnya bagi mereka yang mengikuti perkembangan terkini orang Cina Malaysia yang menyesali ketidakadilan yang berlaku terhadap Koon Swan, ini bukanlah perkara baru. Kegusaran melanda seluruh Negara namun pada tahun 80-an, bekas perdana menteri Mahathir Mohamad yang memerintah secara kuku besi pada ketika itu telah dengan sesuka hatinya menggunakkan ISA dan Akta Hasutan untuk memenjarakan musuh politik beliau serta menutup mulut pengkritik.
Teman beliau yang bersekongkol dengan beliau adalah bekas menteri kewangan Daim Zainuddin dan juga media arus perdana yang sentiasa menyiarkan cerita-cerita yang dirasakan Mahathir sebagai paling sesuai untuk merealisasikan pelan beliau. Mahathir juga tidak membenarkan pemberian lesen kepada organisasi kepada surat khabar bebas dan sehinggalah adanya internet, akhbar yang bersifat neutral atau pro-pembangkan hamper tidah wujud di Malaysia.
Koon Swan telah dilabel sebagai pengkhianat yang bukan sahaja mengkhianati komuniti beliau tetapi menipu yang miskin di mana koperasi tempat mereka meletakkan simpanan mereka yang berkaitan MCA telah jatuh.
“Hakikatnya sentiasa lebih pelik daripada dongeng dan Tuhan sebenarnya Maha Kuasa. Tiada siapa yang menjangka Glenn Knight akan menyesali dan menulis mengenai kes-kes lama beliau. Glenn bukan sahaja menulis mengenai Koon Swan tetapi kes-kes besar lain yang beliau dakwa bagi pihak kerajaan. Mungkin Singapura tidak menyukai pemimpin muda yang dinamik yang bisa menyayingi Lee Kuan Yew. Singapura telah bertindak dengan begitu kejam terhadap Koon Swan. Saya berada di Singapura bersama beliau semasa kami meminta pandangan seorang pakar perundangan Singapura yang memberitahu kami bahawa Koon Swan mempunyai alasan munasabah untuk memperjuangkan kes Singapura tetapi akhirnya beliau tidak melakukannya.
“Beliau tidak tahan dengan tekanan. Kami juga tidak tahu apa lagi ugutan yang beliau dan keluarga beliau terima sehinggalah beliau memberitahu kami. Tetapi yang pasti, beliau adalah mangsa dan Umnolah yang memainkan peranan dalam menjatuhkan beliau. Inilah cerita yang seharusnya diketahui oleh orang Cina Malaysia dan yang muda-mudi. Rekod Koon Swan dalam insiden Pan-EI dan bagaimana beliau terpaksa melepaskan jawatan sebagai presiden MCA seharusnya diperbetulkan. Saya bukannya cuba untuk membuatkan beliau seolah-olah seorang wira. Beliau memang mempunyai skandal-skandal beliau sendiri tetapi tidak mengkhianati orang Cina. Untuk sekian lamanya pemenjaraan beliau telah digunakan sebagai pengajaran tentang bagaimana seorang pemimpin Cina mengkhianati bangsanya sendiri terutamanya yang miskin. Memang benar bahawa ramai dalam MCA yang melakukannya tetapi tidak semua. Umno sentiasa mahu mengingatkan kaum Cina mengenai Koon Swan dan Pan-EI. Jelaslah sekarang bahawa ini bukan salah beliau. Ini adalah angkara pihak elit Umno, politik dan ketamakkan. Mereka mahukan wang yang ada dalam MCA dan harta paling bernilai MCA iaitu Multi-Purpose
Titik hitam komuniti telah dihapuskan
Jui Meng, bekas timbalan presiden MCA dan Menteri Kesihatan memberi reaksi terhadap buku kontroversi "Glenn Knight: The Prosecutor". Bekas pendakwaraya terkemuka itu mengaku bahawa beliau telah melakukan kesilapan mendakwa Koon Swan semasa kes Pan EI Industries.
Glenn berkata beliau berasa amat bersalah setelah menyedari kesilapan memenjarakan Koon Swan. Pengakuan beliau telah menjadi tajuk utama di semua surat khabar berbahasa Cina di Malaysia.
Koon Swan telah menghadapi 15 tuduhan penipuan, manipulasi pasaran saham dan CBT yang membawa kepada kejatuhan Pan EI. Beliau telah dijatuhkan hukuman penjara 18 bulan dan denda S$500,000 (RM1.2 juta) setelah disabitkan dengan kesalahan-kesalahan itu.
Walaupun beliau telah meletak jawatan sebagai Presiden MCA dan dipenjarakan di Singapura, pihak berkuasa Malaysia masih tidak berpuas hati. Beliau dipenjarakan sekali lagi setelah kembali ke Malaysia dan juga diisytiharkan sebagai muflis.
"Ia merupakan sesuatu yang amat memalukan untuk mana-mana lelaki tetapi Koon Swan mengharunginya dengan keberanian dan maruah. Beliau 10 tahun lebih awal tetapi kita harap beliau akan bercakap secara terbuka sekarang. Pada 1998, Anwar mempunyai kedudukan yang lebih baik untuk melawan Mahathir dan Daim. Tetapib tengok sahaja bagaimana beliau telah menderita. Saya sangat kagum dengan Anwar," ujar Jui Meng.
“Mungkin sekarang barulah rakyat Malaysia faham bahawa kita perlukan keberanian yang tinggi untuk menentang kezaliman dalam sistem politik kita. Apabila bercakap mengenai perjuangan menentang kezaliman, saya rasa mungkin ada yang akan mengatakan bahawa saya ini sudah keterlaluan. Tetapi percayalah, perjuangan belum selesai. Rakyat haruslah menolak kezaliman Umno-BN. Pilihlah yang terbaik untuk diri dan negara.
Mempermudahkan jalan untuk menjual aset dengan murah?
Jui Meng membidas kekejaman pentadbiran Mahathir apabila mereka sekali lagi menghukum Koon Swan. Beliau percaya bahawa ia bukan sahaja untuk memastikan bekas presiden MCA itu tidak lagi kembali ke arena politik tetapi juga supaya memudahkan pengambil-alihan aset syarikat dan harta MCA.
“Multi-Purpose merupakan sebuah syarikat yang besar dan boleh memberi kesan kepada pasaran Asia Tenggara. Ia memiliki French Bank, Bandaraya dan ladang serta estet yang luas. Ia juga mempunyai kepentingan dalam perkapalan. Namun begitu, Ling Liong Sik yang mengambil-alih sebagai presiden terpaksa menjualnya untuk RM500 juta sahaja. Ia sepatutnya bernilai lebih beberapa kali ganda daripada itu.
“Jadi siapakah dalang disebalik pembelian tersebut? Ramai yang mendakwa ia adalah Daim kerana dia adalah orang kanan Mahathir pada ketika itu. Pada zaman itu, khabar mengenai siapa yang akan mendapat manfaat besar daripada kejatuhan Koon Swan disebarkan menerusi akhbar bahasa Melayu dan sepatutnya masyarakat Melayu lah yang akan mendapat keuntungan itu. Namun ia sebenarnya hanya menguntungkan golongan elit Umno. Ketamakan mereka semakin menjadi-jadi sehingga Daim sendiri dituduh mencuri aset Umno untuk dirinya sendiri. Ini adalah kes klasik mengenai bagaimana Umno elit mendominasi ekonomi negara.
Takut dan patah semangat
Koon Swan sekarang berusia 72 tahun. Beliau memulakan kerjaya politik beliau dengan memenangi kerusi Parlimen di Raub, Pahang. Tahun seterusnya, beliau telah dilantik dalam jawatankuasa induk parti menjadi pengerusi perhubungan MCA Wilayah Persekutuan. Pada tahun 1982, beliau menang besar untuk kerusi Parlimen Damansara dengan mengalahkan pembangkang di kubu kuat mereka.
Pada tahun 1984, beliau dilantik sebagai timbalan presiden MCA. Walaubagaimanapun, beliau telah dipecat tidak lama kemudian bersama 13 lagi ahli yang lain kerana memaksa parti menyiasat rekod ahli yang tidak wujud. Ini merupakan satu isu yang telah mencetuskan suatu kebangkitan dan krisis dalam MCA. Koon Swan dan 13 ahli yang dipecat itu telah dilantik semula 2 bulan selepas itu dengan sokongan 1600 ahli MCA dalam satu mesyuarat luar biasa.
Pada bulan November 1985, Koon Swan telah dilantik presiden MCA, memenangi 76.9% undi yang merupakan majoriti terbesar dalam sejarah parti juga orang pertama yang mencabar kepimpinan tertinggi sejak 1954.
Koon Swan pada ketika itu sememangnya berada pada peringkat tertinggi populariti beliau dan merupakan lambang kepimpinan baru bagi orang Cina- bijak, pintar dan berjiwa rakyat. Komuniti cina sememangnya berasa amat bangga terhadap kuasa ekonomi yang dijana oleh MCA menerusi pemimpin berbakat seperti Koon Swan yang bijak menggunakan peluang di luar negara dan hubungan baik dengan ahli perniagaan di Hong Kong dan China.
Dianggap sebagai cerdik kewangan, Koon Swan memulakan Koperasi Pengambilan –deposit (DTC) yang boleh menggandakan capital untuk orang Cina menerusi pelaburan. Malangnya dengan kejatuhn ekonomi pada tahun 1985-86 yang berlaku kerana kejatuhan harga minyak dan kelapa sawit juga disebabkan masalah Koon Swan sendiri serta kegagalan pengurusan dana DTC mencetuskan skandal dengan Bank Negara-telah mengakibatkan pembekuan aset DTC. Kehilangan yang dialami dianggarkan 3.6 juta dan pendeposit dikatakan hanya dapat mendapat kembali 62% deposit mereka.
Kes Pan-EI dan keputusannya bukan sahaja telah merubah nasib beliau dab MCA tetapi telah memberi impak kepada komuniti Cina Malaysia. Mereka telah hilang semangat dan takut kerana itu. Ramai yang menyalahkan beliau dan isteri kedua beliau Penny Chang kerana kejatuhan DTC dan ekonomi yang hanya mengembang sebanyak 1.2% pada 1985.
Dimaafkan
Kejatuhan Pan-EI mengakibatkan pasaran saham Singapura dan Malaysia berhenti didagangkan untuk 3 hari. Kes berprofil tinggi Pan EI telah juga memberikan Glenn Knight suatu anugerah iaitu Pingat Emas dalam Pengurusan Pentadbiran.
Dalam buku beliau, Glenn yang berusia 63 tahun itu telah menceritakan tentang banyak kes berprofil tinggi yang beliau tangani. Beliau berkata pada tahun 1996, satu kes yang sama dengan Koon Swan telah berlaku dan hakim Yong Pung How telah membuat kesimpulan bahawa ‘saya telah silap kerana menjatuhkan hukuan terhadap Tan untuk kesalahan yang beliau lakukan.”
“Ia sesuatu yang sangat menyakitkan untuk saya apabila mendapat tahu bahawa mahkamah Singapura telah melakukan kesilapan. Ia sebuah kes yang sangat signifikan dan telah membawa kepada penguatkuasaan regulasi kepada pasaran saham Singapura. Kerana Koon Swan adalah pemimpin MCA, saya meletakkan dalam kertas mengenai pembabitan beliau dalam saga Pan –EI dan membiarkan ketua-ketua saya untuk memutuskan nasib beliau kerana beliau berada diluar Singapura dan berada di Malaysia pada ketika itu. Akhirnya, kerajaan memutuskan bahawa CAD boleh mendakwa Koon Swan,” tulis Glenn.
“Pada pandangan hakim Yong, seksyen di mana saya telah mendakwa Koon Swan adalah salah dan kita tidak boleh mendakwa seseorang mencuri daripada sesebuah syarikat kerana beliau adalah pengarah kerana ia tidak melanggar undan-undang. Ketua hakim Yong membuat kesimpulan bahawa adalah satu kesilapan untuk mendakwa seseorang mencuri sekiranya dakwaan itu adalah salah dari mula. Keputusan itu telah meruntuhkan kepercayaan saya kepada sistem perundangan kita. Di United Kingdom, keputusan yang begitu besar seperti itu boleh melepaskan Koon Swan daripada kesalahan beliau tetapi ia tidak dibenarkan oleh sistem kita dan secara teknikalnya, Koon Swan boleh diberikan maaf.
Glenn juga memberitahu bagaimana beliau telah memohon maaf kepada koon Swan pada 2010. Beliau memberitahu Koon Swan sangat emosi apabila mendengar itu.
Pada tahun 1991, Glenn sendiri telah disabitkan dengan CBT dan dipenjarakan di Singapura. Beliau digantung daripada mempraktiskan undang-undang tetapi pada tahun 1994, penggantungan beliau ditarik balik dalam Law Society of Singapore 2007.
Sekarang apa kata pula Tun M dan Daim serta Jui Meng mengenai isu ini? Adakah seperti biasa Tun M akan menafikannya dan terus semua penyokong dan pemimpin pembangkang akan terus menerima tanpa perlu nak membuat siasatan?

NAJIB RAZAK - ANTARA KEBAIKAN & FITNAH

Sumber.. maaf x dapat dikesan penulisnya
1. Projek Lebuhraya Pantai Timur (LPT2) sepatutnya telah disiapkan di zaman pemerintahan Tun Dr Mahathir Mohamad tetapi diberhentikan kerana PAS menawan Terengganu. Disambung semula oleh Pak Lah, terhenti kerana kenaikan melambung harga bahan api diesel dan petrol. Kemudian berjaya disambung semula dan disiapkan di zaman Mohd Najib Razak walaupun dikatakan Malaysia mahu bankrup. Syukurlah perjalanan ke Pahang, Terengganu dan Kelantan kini semakin pantas dan dekat.
2. Projek Lebuhraya Persisiran Pantai Barat dari Banting, Selangor ke Taiping, Perak sedang giat dilaksanakan. Kemudahan ini akan tambah merancakkan pembangunan di sebelah pantai barat semenanjung. Alhamdulillah.
3. Projek Lebuhraya Pan Borneo sepanjang lebih 1000 km tanpa tol sedang giat dibina. Rakyat Sarawak dan Sabah amat suka dan teruja.
4. Terminal Bus Selatan (TBS/BTS) yang cukup moden dan canggih lagi sistematik bagi mengantikan Terminal Bus Puduraya yang sempit dan sesak.
TBS ini bagi menggantikan projek Plaza Rakyat yang terpaksa diberhentikan di zaman Dr Mahathir Mohamad kerana bencana kegawatan ekonomi 1998 dan dalam proses dipulihkan semula oleh kerajaan Mohd Najib.
5. KLIA 2 telah pun lama siap dibina walaupun Malaysia dituduh tiada wang.
6. LRT 2 sudah siap dan kini telah beroperasi walaupun Malaysia dituduh akan bankrup.
7. Pembinaan Menara Warisan Tertinggi di Malaysia iaitu KL118 sedang giat berjalan.
8. Projek Bandar Moden Malaysia dan TRX termasuk Keretapi Laju dari Kuala Lumpur ke Singapura milek kerajaan (1MDB) sedang giat berjalan.
9. Kelulusan pembinaan Lebuhraya baru dari Terengganu ke Kelantan.
10. Kelulusan projek Keretapi Laju dari Kuala Lumpur ke Pahang ke Terengganu dan Kelantan yang menelan kos kira kira 70 billion.
11. BRIM 2017 pun rakyat akab dapat.
12. 840 mangsa banjir khususnya di Kelantan mendapat rumah percuma.
13. Pembinaan cawangan-cawangan UITM yang baru di seluruh negara.
14. Pembinaan MRSM yang baru.
15. Bandar Universiti Pagoh yang terdiri daripada 4 buah universiti telah dimulakan.
16. Pembinaan Apartment baru untuk polis, dulu cuma rumah flat sahaja.
17. Pembinaan Hospital, Pusat Kesihatan dan Klinik 1Malaysia yang baru.
18. Kenaikan Gaji minimun RM 900.00, Pencen Tentera, dan skala gaji baru kakitangan awam. Terima kasih DS Mohd Najib.
19. Penstrukturan semula Malaysia Airlines System daripada terus menanggung rugi berbillion ringgit.
20. Baucer buku pelajar kolej dan universiti swasta dan kerajaan RM250 setiap tahun.
21. Menghapuskan beban subsidi berbillion ringgit oleh kerajaan terhadap Proton melalui kaedah penswastaan.
22. Menghapuskan subsidi IPP berbillion ringgit kepada syarikat syarikat besar milek kroni-kapitalis.
23. Pemilikan Rumah percuma untuk rakyat miskin bernilai RM25,000 ke RM30,000.
24. Rumah mesra rakyat RM60,000 dengan bayaran bulanan cuma sekitar RM200 sebulan.
25. Skim Perumahan Prima.
26. Membantu penstrukturan semula pengurusan air Kelantan yang sudah berpuluh tahun mengalami masalah.
27. Pembinaan Lebuhraya baru Kuala Lumpur ke Kota Bharu Kelantan melalui Merapoh Pahang sedang giat berjalan.
28. Keretapi Laju Kuala Lumpur ke Ipoh ke Padang Besar, Perlis kini dah pun beroperasi.
29. MRT Line 1 dah nak beroperasi, MRT Line 2 dan LRT Line 3 dah nak mula pembinaan.
30. Bangunan Signature Tower di TRX setinggi KLCC yang sedang dalam pembinaan dan dijangka siap pada tahun 2018.
Sesungguhnya kejayaan PM DS Najib Razak perlu kita 'acknowledge', bukan menanam rasa kebencian pada setiap kebaikan yang telah dibuat oleh Kerajaan.
(Editorial)