Tuesday, June 11, 2013

DASAR PECAH DAN PERINTAH - EMPAYAR OTHMANIAH


  • Tun Maharezza cth :

    1.umno sebuah parti nasionalisma...

    2.dap sebuah parti sekularisma

    3.perjuangan nasionalisma umno tidak menolak elemen keagamaan

    4.perjuangan sekularisma dap..dgn terang menolak elemen keagamaan

    5.perjuangan nasionalisma umno..bukan sekadar utk bangsa melayu shj....ia utk kesemua bangsa yg ad dimalaysia...dlm lagu umno sendiri telah membuktikanya...walaupun umno sebuat parti bangsa melayu...tetapi perjuangannya utk semua bangsa...tapi bukan utk semua agama...

    lihat lagu umno dirangkap akhir...

    '' umno terus mara..utk rakyat malaysia "

    dn juga...rangkap ke 2 lagu umno...

    '' bersama kita bersama..mendokong hasrat semua...berjasa pada bangsa...agama..dn negara ""

    maksud...berjasa kpd negara...termasuk kpd semua rakyat dlm negara malaysia.....

    about an hour ago · · 1

  • Lazin Rahman nasionalisme tidak menjadi asas perjuangan empayar Islam terdahulu...
    harap maklum.

    about an hour ago via mobile ·

  • Tun Maharezza Lazin Rahman sori, ada gangguan unifi disini tadi.
    ok, saya sebut salah satu faktor...
    A few seconds ago · Like

    saya sebut..salah 100 %....ia tidak faktor kpd kejathan sesbah empayar...dn saya harapo..bro lr..dpt fahamkan saya..soalan saya..yg drpd komen bro lr sendiri..utk saya ulas dgn lebih mudah dn terang lagi terperinci lagi berkaitan isu ini...

    about an hour ago ·

  • Ismail Ibrahim Salam - Supaya jadi topik yg agak " interesting " untuk perbincangan, sepatutnya di lihat sejarah Uthmania dp awalanya, & akhirannya. di manakah " tumbuhnya pokok " JENDALU " ......Salam.
    about an hour ago ·

  • Tun Maharezza Lazin Rahman nasionalisme tidak menjadi asas perjuangan empayar Islam terdahulu...
    harap maklum.
    A few seconds ago · Like

    jika nasionalisma tidak menjadi asas kpd perjuangan empayar islam dahulu....sudah tentu....dlm empayar tersebut..ada pelbagai bangsa !! dn bukan bangsa arab atau persia shj !!

    sila buktikan kpd..saya...ada empayar islam yg ada..rakyat selain keturuanan arab ataupun parsi..

    empayar manakah itu bro lr ?

    dn sila berikan saya bukti akandakwaan bro lr...

    '' nasionalisme tidak menjadi asas perjuangan empayar Islam terdahulu...
    harap maklum.''

    about an hour ago ·

  • Tun Maharezza sebelum saya mengulas seterusnya...diharapkan..bro lr dpt jwb beberapa solaan saya yg timbul drpd komen bro lr sendiri.agar mudah bg saya utk ulasnya dgn fakta...
    about an hour ago ·

  • Lazin Rahman beritahu saya kenapa 100% salah dan bagaimana penglibatan barat dlm memecahkan daulah...
    about an hour ago via mobile ·

  • Tun Maharezza komen suku sekerat shj..tidak memadai..utk mencerahkan sesuatu ilmu yg boleh kita kongsi bersama...
    about an hour ago ·

  • Tun Maharezza ini buan siapa betul ataupun salah silap..ini soal..fakta...perkongsian ilmiah...
    about an hour ago ·

  • Nor Azman Hashim Tun Maharezza > Sejarah awal kegemilangan Islam di Madinah terbentuk kerana kekuatan semangat Nasionalisme suku2 qabilah bangsa Arab waktu itu, ATAU kekuatan Ruh, semangat dan solidariti Islam?
    about an hour ago via mobile · · 1

  • Tun Maharezza Lazin Rahman beritahu saya kenapa 100% salah dan bagaimana penglibatan barat dlm memecahkan daulah...
    A few seconds ago · Like

    sila rujuk komen saya..saya sudah jwb kesemua itu....lihats emula bro lr..usah ulang soalan yg sama...saya dh jelaskan kpd bro lr..apabila saya sanggah dakwaan bro lr itu...baca dgn teliti semuamkomen balas saya berkaitan isu ini,..panang lebar jugak saya jelaskan tu bro.usah penatkansaya...

    about an hour ago ·

  • Tun Maharezza bro lr...i m tunmaharezza..elakan bermain poltik sempit dgn saya..kita bersahabat..
    about an hour ago ·

  • Tun Maharezza Nor Azman Hashim Tun Maharezza > Sejarah awal kegemilangan Islam di Madinah terbentuk kerana kekuatan semangat Nasionalisme suku2 qabilah bangsa Arab waktu itu, ATAU kekuatan Ruh, semangat dan solidariti Islam?
    A few seconds ago · Like

    ia kombinasi perjuangankesemua bangsa dibwh panji islam..ketika itu..madinah dikuasai oleh puak ansari yahudi bani isreal...kirta semua tahu..perjuangan puak yahudi..bukan perjuangan nasionalisma...perjuangan mereka 100 % perjuangan holistik !!

    about an hour ago · · 1

  • Tun Maharezza bro lr..saya hanya berniat berkongsi ilmiah..saya pakar dlm bidang sejarah empayar ini....saya x berniat berpoltuik dlm isu ini...
    about an hour ago ·

  • Lazin Rahman I am back in ofis...
    Tun Maharezza bro lr...i m tunmaharezza..elakan bermain poltik sempit dgn saya..kita bersahabat..
    <<<>>>
    thanks bro... dan bukan saya jenis yg suka bermain politik sempit...

    about an hour ago · · 1

  • Tun Maharezza ok lr ...
    about an hour ago ·

  • Sobri Ahmad II Lazin Rahman I am back in ofis...
    Tun Maharezza bro lr...i m tunmaharezza..elakan bermain poltik sempit dgn saya..kita bersahabat..
    <<<>>>
    thanks bro... dan bukan saya jenis yg suka bermain politik sempit...>>>>Lazin Rahman suka AUTA jer Tun Maharezza...maklum la KING AUTAMAN...kui3

    about an hour ago ·

  • Sobri Ahmad II hehehe
    about an hour ago ·

  • Sobri Ahmad II hohoho
    about an hour ago ·

  • Sobri Ahmad II kehkehkeh
    about an hour ago ·

  • Sobri Ahmad II kui3
    about an hour ago ·

  • Lazin Rahman saya bukan master dalam empayar studies,itu saya akui... tetapi saya tetap berpendirian bahawa Semangat Nasionalisme Arab yang ditiup KUASA BARAT adalah salah satu faktor yang menyumbang kejatuhan DAULAH OTHMANIAH . . .
    Dasar PECAH dan PERINTAH...

    about an hour ago ·

  • Lazin Rahman atok sobri, ko dah taknak pegang title AUTAMAN ???? kikikiki
    about an hour ago ·

  • Tun Maharezza Lazin Rahman saya bukan master dalam empayar studies,itu saya akui... tetapi saya tetap berpendirian bahawa Semangat Nasionalisme Arab yang ditiup KUASA BARAT adalah salah satu faktor yang menyumbang kejatuhan DAULAH OTHMANIAH . . .
    Dasar PECAH dan PERINTAH...
    A few seconds ago · Like

    u msih x jwb soalan saya berkaitan maksud ayat ini bro lr...

    about an hour ago ·

  • Lazin Rahman u msih x jwb soalan saya berkaitan maksud ayat ini bro lr...
    <<<>>>
    kita balik kepada zaman awal islam

    about an hour ago ·

  • Lazin Rahman bagaimana negara ISLAM MADINAH bermula
    about an hour ago ·

  • Lazin Rahman kemudianya berkembang ke kawasan sekitarnya semata mata atas DASAR TAUHID...
    about an hour ago ·

  • Lazin Rahman Hatta, ISLAM sampai di China dizaman SAHABAT...
    about an hour ago ·

  • Tun Maharezza lr..jwb dulu soalan saya tu bro..saya hanyamahu fahamkan maksud penyataan u saja bro...
    about an hour ago ·

  • Sobri Ahmad II Dasar tu lah yang pihak pembangkang guna sekarang ni...memecah belahkan masyarakat...mengujudkan keadaan rakyat yg membenci kerajaan supaya Pakatan Pembangkang dapat menang dalam PRU nanti...dasar PECAH dan PERINTAH la tu...pandang gajah depan mata..jgn cuma nampak kuman diseberang laut...
    about an hour ago ·

  • Lazin Rahman Jadi, pertamanya ialah EMPAYAR ISLAM tidak berkembang atas FAHAMAN NASIONALISME... Itu FAKTA...
    about an hour ago ·

  • Tun Maharezza lr..kita bercakap bab empayar othmaniah ni.habiskan dulu..bab negera madinah tu...saay ulas juga ya nanti..
    about an hour ago · · 1

  • Tun Maharezza go on..lr...
    about an hour ago ·

  • Lazin Rahman ok... jap kita rujuk bagaimana DAULAH ISLAMIYAH bermula...
    about an hour ago ·

  • Tun Maharezza wasiat baginda rasullah saw sendiri dlm perlantikan khalifah islam...bangsa quraishi diberi keutamaan....begitu juga dgn pemegang kunci kaabah..bangsa lain selain arab..tidak dibenarkan...
    about an hour ago · · 1

  • Tun Maharezza perjuangan apakah itu lr ?
    about an hour ago ·

  • Sobri Ahmad II igatkan bro Lazin Rahman dah paham dah dgn penjelasan Tun Maharezza tadi...masih tak puas hati jgk??
    about an hour ago ·

  • Lazin Rahman Tun Maharezza wasiat baginda rasullah saw sendiri dlm perlantikan khalifah islam...bangsa quraishi diberi keutamaan....begitu juga dgn pemegang kunci kaabah..bangsa lain selain arab..tidak dibenarkan...
    <<<>>>
    Disandarkan hadis yang mana bro ???

    about an hour ago ·

  • Tun Maharezza hrmm lr..x tauka hadis mana ? apakah lr x tau akan wasiat rasulallah ni bro ?
    about an hour ago ·

  • Lazin Rahman Sobri Ahmad II igatkan bro Lazin Rahman dah paham dah dgn penjelasan Tun Maharezza tadi...masih tak puas hati jgk??
    <<<>>>
    Bukan tak puashati lah, tetapi sesi percambahan MINDA...
    Ko AUTAMAN memang ler 24jam tak puashati...

    about an hour ago ·

  • Lazin Rahman please share bro...
    about an hour ago ·

  • Tun Maharezza Kriteria terbaik dalam melantik khalifah
    Pelbagai pandangan dilontarkan bersama dengan hujah masing-masing di mana antara cadangan ialah agar perlantikan khalifah di pilih daripada kalangan Ansar memandangkan merekalah anak tempatan yag memberi perlindungan dan bantuan kepada Rasulullah s.a.w dan para muhajirin yang datang dari Mekah.

    Manakala Sayyidina Abu Bakar pula mengesyorkan agar jawatan khalifah ini diberikan kepada orang Quraisy berdasarkan kepada sebuah hadis Rasulullah s.a.w yang bermaksud : Khalifah hendaklah dipilih daripada kaum Quraisy yakni muhajirin. Di samping itu alasan Sayyidina Abu Bakar lagi bahawa kaum Muhajirin merupakan golongan pertama memeluk Islam tanpa menafikan bakti dan segala jasa yang telah dihulurkan oleh golongan Ansar dari kaum Aus dan Khazraj. Beliau menambah lagi bahawa jika jawatan itu diserahkan kepada golongan Ansar maka ia akan memberi kesan yang negatif kepada masyarakat Islam kerana golongan Ansar terdiri daripada dua suku kaum yang terbesar dan terpengaruh di mana sudah pastinya akan timbul peristiwa perpecahan antara keduanya sebagaimana sebelum kedatangan Islam disebabkan tidak puas hati dengan perlantikan salah satu daripada kedua kaum tersebut sebagai khalifah.

    ___________________________

    ''Manakala Sayyidina Abu Bakar pula mengesyorkan agar jawatan khalifah ini diberikan kepada orang Quraisy berdasarkan kepada sebuah hadis Rasulullah s.a.w yang bermaksud : Khalifah hendaklah dipilih daripada kaum Quraisy yakni muhajirin.''

    about an hour ago ·

  • Tun Maharezza https://aki2004.wordpress.com/2009/03/04/perlantikan-sayyidina-abu-bakar/

    aki2004.wordpress.com
    Siri Kedua Pertemuan di Saqifah Bani Saadah selepas kewafatan Rasulullah s.a....See More

    about an hour ago · ·

  • Tun Maharezza Hanya terdapat sebuah pintu untuk memasuki Kaabah dan ia dikatakan diperbuat daripada emas tulen seberat 8 tan(8,000 kilogram).

    Pintu Kaabah itu pula hanya boleh dibuka oleh pemegang kunci dari Bani Syaibah. Menurut sejarah Islam, apabila Nabi Muhammad SAW meninggalkan Mekah kerana berhijrah ke Madinah, Mekah dikuasai oleh Bani Syaibah.

    Pada tahun ketujuh Hijrah, berlaku perang pembukaan kota Mekah yang dimenangi tentera Islam. Berikutan itu, Saidina Ali diarahkan supaya mengambil kunci itu daripada Bani Syaibah, malangnya pintu Kaabah tidak dapat dibuka walaupun menggunakan anak kunci yang sama.

    Anak kunci itu kemudian dipulangkan kepada Bani Syaibah atas perintah Allah SWT menerusi ayat 58, surah An-Nisa' yang mafhumnya, 'Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanat kepada yang berhak menerimanya'.

    Pada masa itu, Bani Syaibah belum memeluk Islam. Tindakan Rasulullah memulangkan semula kunci Kaabah itu membuka hati ketua Bani Syaibah untuk memeluk Islam diikuti semua pengikutnya.

    Keturunan Bani Syaibah telah diamanahkan untuk memegang kunci Kaabah sehingga hari ini.

    Artikel ini telah dipetik daripada Artikel Isi Kaabah.

    about an hour ago ·

  • Lazin Rahman tiada persoalan tentang perlantikan KHALIFAH ini...
    about an hour ago ·

  • Lazin Rahman begitu juga dengan pemegang kunci kaabah
    about an hour ago ·

  • Lazin Rahman Tun Maharezza wasiat baginda rasullah saw sendiri dlm perlantikan khalifah islam...bangsa quraishi diberi keutamaan....begitu juga dgn pemegang kunci kaabah..bangsa lain selain arab..tidak dibenarkan...
    <<<>>>
    Wasiat atau SUNNAH Rasulullah banyak ditinggalkan kepada UMATNYA...

    about an hour ago ·

  • Lazin Rahman Adakah kita hanya taksub dengan satu wasiat dan tidak dengan yang lain ???
    about an hour ago ·

  • Tun Maharezza lr..u tanya drpd hadis mana..saya telah sertakan....dn saya buktikan..perjuangan nasionalisma dlm islam !!
    about an hour ago ·

  • Tun Maharezza Lazin Rahman Tun Maharezza wasiat baginda rasullah saw sendiri dlm perlantikan khalifah islam...bangsa quraishi diberi keutamaan....begitu juga dgn pemegang kunci kaabah..bangsa lain selain arab..tidak dibenarkan...
    <<<>>>
    Disandarkan hadis yang mana bro ???
    10 minutes ago · Like

    _________________

    link yg saya berikan adalah berpandukan kpd posting komen bro lr berkaitan isu nasionalisma dlm islam...spt kata bro lr..

    ''Lazin Rahman Jadi, pertamanya ialah EMPAYAR ISLAM tidak berkembang atas FAHAMAN NASIONALISME... Itu FAKTA...
    13 minutes ago · Like''

    59 minutes ago ·

  • Tun Maharezza i did answer u bro lr..so u r responsibkle to answer few of my question which derived from ur comments :)
    59 minutes ago · · 1

  • Tun Maharezza emma..doc this issues...
    58 minutes ago · · 1

  • Tun Maharezza lr..saya dh buktikan...terdapat perjuangan nasionalisma dlm islam..dn dlm wasiat baginda rasulallah saw....spt yg anda mahukan buktinya...
    57 minutes ago ·

  • Lazin Rahman Tun Maharezza lr..u tanya drpd hadis mana..saya telah sertakan....dn saya buktikan..perjuangan nasionalisma dlm islam !!
    <<<>>>
    bro tm2, thanks... tetapi NASIONALISME yang diperjuangkan hari ini bukan bersandarkan wasiat ini... itu pandangan saya...

    57 minutes ago ·

  • Tun Maharezza lr..dn saya juga tleah buktikan ...lr silap apabila katakan...

    ''Lazin Rahman Jadi, pertamanya ialah EMPAYAR ISLAM tidak berkembang atas FAHAMAN NASIONALISME... Itu FAKTA...
    13 minutes ago · Like''
    2 minutes ago · Like

    57 minutes ago ·

  • Lazin Rahman kerana apabila kita mencintai Rasulullah dan mengambil wasiat dan sunnahnya, hendaklah kita tidak berpilih pilih...
    56 minutes ago ·

  • Tun Maharezza Lazin Rahman Tun Maharezza lr..u tanya drpd hadis mana..saya telah sertakan....dn saya buktikan..perjuangan nasionalisma dlm islam !!
    <<<>>>
    bro tm2, thanks... tetapi NASIONALISME yang diperjuangkan hari ini bukan bersandarkan wasiat ini... itu pandangan saya...
    A few seconds ago · Like

    _____________________

    kita rujuk kpd perjjuangan nasionalisma yg bro lr katakan dlm wall ini shj..saya x rujuk kpd perjuangan nasionalisma hari ini !

    ''Lazin Rahman Jadi, pertamanya ialah EMPAYAR ISLAM tidak berkembang atas FAHAMAN NASIONALISME... Itu FAKTA...
    13 minutes ago · Like''

    56 minutes ago ·

  • Lazin Rahman Larangan Islam Terhadap Nasionalisme

    Nasionalisme merupakan suatu konsep yang sangat berbeza dengan Islam, sebab ia menyeru kepada kesatuan berdasarkan pada ikatan kekeluargaan dan kesukuan , sementara Islam menyatukan manusia berdasarkan pada Aqidah, iatu keimanan kepada Allah swt dan Rasulnya SAW. Islam menyeru ummat nya bersatu berdasarkan ikatan ideologi Islam. Menyatukan manusia berdasarkan ikatan kesukuan jelas dilarang. Diriwayatkan dari Abu Daud bahawasanya Rasulullah SAW bersabda ,

    "bukan dari golongan kami orang-orang yang menyeru kepada assobiyah(nasionalisme/sukuisme), orang yang berperang kerana assobiyah serta orang-orang yang mati kerana assobbiyah".

    55 minutes ago ·

  • Nor Azman Hashim Tun Maharezza > Saya hormati disiplin ilmu sdra, dan saya bkn tandingan sdra, tapi izinkan saya berbeza pandangan :-
    - Pasca perang dunia I, semangat Nasionalisme memuncak dimana2 pelusuk dunia, khususnya dinegara2 dibawah kuasa Imperialis.
    - Dalam kontek Malaya, penentangan yg bersifat kedaerahnya pada abad sebelumnya, mula bersifat holistik dan bersepadu.
    - Ia juga terkesan dgn prkembngan mutakhir yang berlaku di Indonesia, Turki dn rantau Asia Barat.
    - Tuntutan2 yang besifat Survivor, halatuju dn masa depan sangat dominon.
    - Wujudlah PRM, Kris, Batas, KMM, UMNO, MCA, MIC dn sewaktu dengannya.
    - Diluar negara, Golkar (Indonesia), Kongres (India), Kaomintang (Taiwan) dan Grand Nasional Party (Korea Selatan) turut lahir dan memerintah Kerajaan negara2 tersebut.
    - Era pasca millinium ini, persekitaran dah berubah. Kehendak, keperluan dan tuntutan rakyat dah berbeza.
    - Globalisasi, Modenisasi dan urbanisasi bawa bersama tuntutan2 baru yang bersifat sejagat dan Universal.
    - Tuntutan2 baru seperti Demokrasi tulen, Hak Asasi, Keadilan Sosial, Intigriti dan Berkebajikan dah mula ambil tempat.
    - Tuntutan2 sebegini sangat dekat dengan aspirasi anak muda / mahasiswa, Komuniti urban dan Sub-Urban, Masyarakat peniaga dan kelompok menengah.
    - Parti2 yang membawa tuntutan2 ini dah banyak wujud dan sesetengahnya dah perintah banyak negara. Parti2 seperti Golkar, Kongres, Kaomintang dan Grand Nasional Party dah tumbang, wlaupun sesengahnya berjaya bangkit semula Kongres dan Kaomintang).
    - Ini delima Parti2 berasaskan Nasionalis sekarang (termasuk Umno). Asakan dan tuntutan baru ini datang dari pelbagai sudut, depan, belakang, kiri, kanan, atas dan bawah.
    - Pandangan saya, Umno hanya ada tiga pilihan :-
    1- Mengikut Arus. .. Kompromi dengan perubahan, lebih terbuka, sedia dikritik, hargai pemimpin pelapis dan banyak beristiqamah.
    2- Melawan Arus.... Terus dengan sombong, benci kritikan, keras pada opposisi, menolak pembaharuan.
    3- Ditelan Arus....,

    Wasalam

    54 minutes ago via mobile · · 1

  • Tun Maharezza Lazin Rahman Larangan Islam Terhadap Nasionalisme

    Nasionalisme merupakan suatu konsep yang sangat berbeza dengan Islam, sebab ia menyeru kepada kesatuan berdasarkan pada ikatan kekeluargaan dan kesukuan , sementara Islam menyatukan manusia berdasarkan pada Aqidah, iatu keimanan kepada Allah swt dan Rasulnya SAW. Islam menyeru ummat nya bersatu berdasarkan ikatan ideologi Islam. Menyatukan manusia berdasarkan ikatan kesukuan jelas dilarang. Diriwayatkan dari Abu Daud bahawasanya Rasulullah SAW bersabda ,

    "bukan dari golongan kami orang-orang yang menyeru kepada assobiyah(nasionalisme/sukuisme), orang yang berperang kerana assobiyah serta orang-orang yang mati kerana assobbiyah".
    A few seconds ago · Like

    _______________

    apabeza dgn wasiat dgn baginda rasulallah saw...berkaitan perlantikan khalifah islam dn pemegang kunci kaabah itu bro lr ?

    sila beritau saya...saya x tau...saya jujur ni..saya x tau..harap dpt ajar dn didik saya dn fahamkan saya bab ini bro...

    54 minutes ago · · 1

  • Tun Maharezza bro nah....tq kerana penghormatan tersebut..saya mau ! hehehe...

    apa pun..ini penejlasan saya berkaitan isu nasionalisma dn sekularisma..spt yg telah saya jelaskannya tadi..

    Tun Maharezza perjuangan sekular..dn perjuangan nasionalisama adalah 2 perkara yg amat berbeza...perjuangan nasionalisma tidak menolak elemen keagamaan.....mereka yg perjuangkan nasionalisma itu...adalah umat yg beragama....utk memperkuatkan agama mereka...semangat perjuangan nasionalisma amat perlu diperkukuhkan....

    manakala..perjuangan sekular ..pula...tidak mencapur adukkan..elemen keagamaan dn dgn perjuangan nasionalisma....sekularisma...dibentuk d dikuasai oleh paten pentadbiran yg melangkaui semua agama....dn perjuangan sekularisma menumpukan kpd kepentingan sesbah kerajaan....dimana dlm kerajaan tersebut.terdapat umat pelbagai agama...walaupun 1 bangsa.....

    lihat elemen ini dgn terang...dn teliti...usah bicara ttg sekularima dn nasionalisma..jika x dpt ebzakannya..
    59 minutes ago · Like · 1
    Tun Maharezza bezakannya*
    59 minutes ago · Like

    51 minutes ago · · 1

  • Tun Maharezza kpd bro nah...

    Tun Maharezza cth :

    1.umno sebuah parti nasionalisma...

    2.dap sebuah parti sekularisma

    3.perjuangan nasionalisma umno tidak menolak elemen keagamaan

    4.perjuangan sekularisma dap..dgn terang menolak elemen keagamaan

    5.perjuangan nasionalisma umno..bukan sekadar utk bangsa melayu shj....ia utk kesemua bangsa yg ad dimalaysia...dlm lagu umno sendiri telah membuktikanya...walaupun umno sebuat parti bangsa melayu...tetapi perjuangannya utk semua bangsa...tapi bukan utk semua agama...

    lihat lagu umno dirangkap akhir...

    '' umno terus mara..utk rakyat malaysia "

    dn juga...rangkap ke 2 lagu umno...

    '' bersama kita bersama..mendokong hasrat semua...berjasa pada bangsa...agama..dn negara ""

    maksud...berjasa kpd negara...termasuk kpd semua rakyat dlm negara malaysia.....
    53 minutes ago · Like · 1

    50 minutes ago ·

  • Lazin Rahman bezanya ialah, khalifah2 yang dilantik pada ketika itu berjuang ATAS DASAR TAUHID dan meluarkan wilayah ISLAM untuk menyelamatkan manusia dari kegelapan iaitu SERUAN UNTUK TUNDUK KEPADA KALIMAH TAUHID semata mata...
    49 minutes ago ·

  • Lazin Rahman ‎*meluaskan
    49 minutes ago ·

  • Tun Maharezza hrmmm...
    48 minutes ago ·

  • Lazin Rahman dan, paling mustahak EMPAYAR AWAL ISLAM tidak berkembang atas DASAR NASIONALISME SEMPIT... Itu sangat PASTI...
    48 minutes ago ·

  • Lazin Rahman Kenangkanlah kata2 Syaidina Umar ketika membebaskan Baitul Maqdis...
    48 minutes ago ·

  • Tun Maharezza Lazin Rahman dan, paling mustahak EMPAYAR AWAL ISLAM tidak berkembang atas DASAR NASIONALISME SEMPIT... Itu sangat PASTI...
    A few seconds ago · Like

    buktikan...

    48 minutes ago ·

  • Tun Maharezza Lazin Rahman Kenangkanlah kata2 Syaidina Umar ketika membebaskan Baitul Maqdis...
    A few seconds ago · Like

    apa katanya ?

    47 minutes ago · · 1

  • Tun Maharezza lr..dont force urself...no good bro..
    46 minutes ago ·

  • Lazin Rahman Bro tm2, sebagai pengkaji EMPAYAR DUNIA, sewajarnya saya yang bertanya atas DASAR APAKAH EMPAYAR ISLAM BERKEMBANG selepas kewafatan Rasulullah S.A.W
    46 minutes ago ·

  • Tun Maharezza we share knowledge...not competing..
    46 minutes ago ·

  • Lazin Rahman check on my profile info bro...
    45 minutes ago ·

  • Lazin Rahman Ingatlah kita kepada kata-kata Sayyidina Umar yang masyhur ketika beliau berjaya membebaskan Baitul Maqdis," Kita adalah suatu kaum yang dimuliakan oleh Allah dengan Islam. Selama mana kita mencari kemuliaan dengan sesuatu yang bukan apa yang telah dimuliakan kita dengannya iaitu Islam maka kita akan dihina oleh Allah."
    44 minutes ago ·

  • Tun Maharezza Lazin Rahman Bro tm2, sebagai pengkaji EMPAYAR DUNIA, sewajarnya saya yang bertanya atas DASAR APAKAH EMPAYAR ISLAM BERKEMBANG selepas kewafatan Rasulullah S.A.W
    A few seconds ago · Like

    soalan yg bagus !

    1.setiap empayar berkembang dn wujud atas 1 dasar yg sama serupa shj..iaitu...

    TO CONQUEOUR...TO RULE........

    MENGUASAI DN MEMERINTAH........

    dn utk mencapai matlamat ini....pelbagai elemen dn faktor digunakan...dn salah 1 drpdnya adalah elemen dn faktor agama...kerana ke 2 elemen ini sgt berpengaruh dlm utk penyatuan umat manusia......

    unifying thru religous elements......to achive absolute ruling n command !!

    43 minutes ago ·

  • Tun Maharezza tanpa ke 2 elemen tersebut...x akan wujud apa jua empayar !!
    42 minutes ago ·

  • Lazin Rahman nope... EMPAYAR ISLAM tidak tertegak atas dasar2 yang disebutkan...
    42 minutes ago ·

  • Tun Maharezza Lazin Rahman nope... EMPAYAR ISLAM tidak tertegak atas dasar2 yang disebutkan...
    A few seconds ago · Like

    jadi bagaimana empayar islam itu tertegak ? sila beritau saya...

    41 minutes ago ·

  • Lazin Rahman not now... got to go... will be back shortly after 10 minutes...
    40 minutes ago · · 1

  • Tun Maharezza utk memwujudkan sesuatu empayar...diperlukan...

    1.kuasa pemerintahan mutlak
    2.kuasa dn kemampuan utk menyatukan umat
    3.utk emncapai ke 2 elemen diatas....kegamaan digunakan...

    39 minutes ago ·

  • Tun Maharezza Lazin Rahman not now... got to go... will be back shortly after 10 minutes...
    about a minute ago · Like

    hahahaha...as usual !!! ok....i m here...waiting..take ur time...:)

    38 minutes ago ·

  • Tun Maharezza kegamaan*
    38 minutes ago ·

  • Sobri Ahmad II ikut Wasiat rasulullah tu kira taksub ker??
    38 minutes ago ·

  • Tun Maharezza sobri..sila dgn jujur..berikan komen dn pendapat berkaitan..eprkongsian ilmu berkaitan isu empayar anatara saya dn lr..apa yg anda lihat ?
    36 minutes ago ·

  • Tun Maharezza dn dminta sesiapa shj..berikan pendapat..berkaitan perbincangan ini...
    36 minutes ago ·

  • Tun Maharezza ini bukan sola mng ataupun kalah..in soal....percambahan ilmu..
    36 minutes ago ·

  • Tun Maharezza saya rasakan..agak berat sebelah..kerana lr..tidak memberi jwpn dn ulasan yg komprehensif ataupun separa lengkap...perbincangan dgn ayat sekerat suku..agak susah utk mencapai kefahaman yg perlu..
    35 minutes ago ·

  • Sobri Ahmad II yang saya lihat TM berjaya bagi semua jawapan..bro Lazin plk asyik timbulkan persoalan..
    35 minutes ago ·

  • Sobri Ahmad II Takkan bro Lazin Rahman hanya nak mendengar kuliah?? ini bukan kat universiti lagi...kata utk percambahan ilmu...bagi lah sesuatu yg kami boleh paham dan pegang...
    34 minutes ago ·

  • Tun Maharezza soalan dijw dgn soalan..dn jwpn yg diberikan dlm bentuk penafina tanpa berikan jwpn yg sepatutnya aapabila dinafikan..
    33 minutes ago ·

  • Tun Maharezza penafian*
    33 minutes ago ·

  • Sobri Ahmad II Sebab saya nampak sangat dgn stail anwar...KALAU KITA TAK BOLEH BAGI MEREKA KALAH KITA BAGI MEREKA RASA SERBA SALAH...itu cara anwar ibrahim..
    32 minutes ago · · 1

  • Nor Azman Hashim Bro Tun > Mengikut kefahaman saya, apa yang sdra respons itu tdk menjurus kepada apa yang saya komen.
    - Saya menjurus survivor nasionalis VS tuntutan2 semasa, bkn konsep, falsafah dan lagu patriotik nasionalis.
    - Mohon komentar dari Yang Arif Tun..
    wasalam...

    30 minutes ago via mobile ·

  • Tun Maharezza Tun Maharezza perjuangan sekular..dn perjuangan nasionalisama adalah 2 perkara yg amat berbeza...perjuangan nasionalisma tidak menolak elemen keagamaan.....mereka yg perjuangkan nasionalisma itu...adalah umat yg beragama....utk memperkuatkan agama mereka...semangat perjuangan nasionalisma amat perlu diperkukuhkan....

    manakala..perjuangan sekular ..pula...tidak mencapur adukkan..elemen keagamaan dn dgn perjuangan nasionalisma....sekularisma...dibentuk d dikuasai oleh paten pentadbiran yg melangkaui semua agama....dn perjuangan sekularisma menumpukan kpd kepentingan sesbah kerajaan....dimana dlm kerajaan tersebut.terdapat umat pelbagai agama...walaupun 1 bangsa.....

    lihat elemen ini dgn terang...dn teliti...usah bicara ttg sekularima dn nasionalisma..jika x dpt ebzakannya..
    59 minutes ago · Like · 1
    Tun Maharezza bezakannya*
    59 minutes ago · Like

    ________________

    slm bro nah..penjelasan ini akan menjawab 3..isu yg u timbulkn iaitu :

    - Ini delima Parti2 berasaskan Nasionalis sekarang (termasuk Umno). Asakan dan tuntutan baru ini datang dari pelbagai sudut, depan, belakang, kiri, kanan, atas dan bawah.
    - Pandangan saya, Umno hanya ada tiga pilihan :-
    1- Mengikut Arus. .. Kompromi dengan perubahan, lebih terbuka, sedia dikritik, hargai pemimpin pelapis dan banyak beristiqamah.
    2- Melawan Arus.... Terus dengan sombong, benci kritikan, keras pada opposisi, menolak pembaharuan.
    3- Ditelan Arus....,

    27 minutes ago · · 1

  • Tun Maharezza bro nah..jika u faham apa yg saya katakan...ia pasti boleh mejawab kemuskilan yg bro katakan iaitu...

    - Ini delima Parti2 berasaskan Nasionalis sekarang (termasuk Umno). Asakan dan tuntutan baru ini datang dari pelbagai sudut, depan, belakang, kiri, kanan, atas dan bawah.
    - Pandangan saya, Umno hanya ada tiga pilihan :-
    1- Mengikut Arus. .. Kompromi dengan perubahan, lebih terbuka, sedia dikritik, hargai pemimpin pelapis dan banyak beristiqamah.
    2- Melawan Arus.... Terus dengan sombong, benci kritikan, keras pada opposisi, menolak pembaharuan.
    3- Ditelan Arus....,

    27 minutes ago · · 1

  • Tun Maharezza teras perjuangan umno...

    perjuangan sekular..dn perjuangan nasionalisama adalah 2 perkara yg amat berbeza...perjuangan nasionalisma tidak menolak elemen keagamaan.....mereka yg perjuangkan nasionalisma itu...adalah umat yg beragama....utk memperkuatkan agama mereka...semangat perjuangan nasionalisma amat perlu diperkukuhkan....

    26 minutes ago · · 1

No comments: