Tuesday, June 11, 2013

KERASISAN DONG ZHONG

DONG JIAO ZONG : 
MEREKA TIDAK MENYOKONG DAN MENGUNDI KERAJAAN .... KENAPA PERLU TURUTI KEHENDAK MEREKA.

Dong Zong yang diketuai Pengerusinya, Dr. Yap Sin Tian bertemu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sebelum PRU13 meminta itu dan ini. Perbuatan bangsa tidak sedar diuntung ini disifatkan amat biadab dan begitu berani mencabar kerajaan dengan pelbagai tuntutan yang tidak masuk akal dan melampau.

Antaranya ialah Dong Zong menuntut kerajaan mengiktiraf Peperiksaan Gabungan Sekolah Menengah Cina (UEC) dalam institusi pengajian tinggi awam (IPTA)

Tuntutan lain yang menunjukkan kerasisan mereka yang mahukan hanya kaum mereka sahaja yang mendominasi tanpa ada seorang pun kaum lain walaupun kaum Cina mualaf.

1. Memindah keluar dengan serta merta semua guru yang tidak mempunyai kelulusan Bahasa cina taraf SPM dari semua Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan cina.

2. Mengadakan jurusan khas untuk Guru Bahasa cina yang mengajara Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris sekurang-kurangnya tiga tahun untuk melayakan guru ini mengajar dalam ke tiga-tiga bahasa ini.

3. Mengubah kandungan pelajaran dalam latihan perguruan untuk melayakkan lebih ramai guru berbahasa cina dilatih untuk mengisi keperluan Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan cina.

4. Mengkaji semula Akta Pendidikan untuk memastikan Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan cina akan terus terpilihara di dalam sistem Pendidikan Kebangsaan.

ADALAH LEBIH BAIK DS NAJIB DAN BARISAN NASIONAL MELAYAN RAKYAT BUMIPUTERA SABAH DAN SARAWAK DARIPADA MEMBERI MUKA KEPADA BANGSA YANG TIDAK SEDAR DIRI INI.

http://www.utusan.com.my/utusan/Pilihan_Raya/20130409/px_20/Tuntutan-Dong-Zong-ketika-PRU-13-tidak-tepat-masa

Maklumat kebiadapan bangsa tak sedar diri .......
http://darulharis.blogspot.com/2013/05/jangan-tunduk-tuntutan-dong-zong.html

http://alamijiwaparadox.blogspot.com/2012/03/wajib-baca-dong-zong-yang-rasis-dan.html

Dong Zong - Bahasa Malaysia Adalah Bahasa KEDUA Di Sekolah Cina. JANGAN UBAH !

"Kami tidak menghalang pembelajaran bahasa Malaysia di kalangan murid-murid di SJK, malah kami turut menetapkan semua murid di SJKC dan Sekolah Menengah Persendirian Cina seluruh negara wajib mengambil dan lulus mata pelajaran itu sebagai syarat mereka untuk menamatkan pengajian.

"Sudah semestinya sebagai warganegara Malaysia, kita wajib mahir menguasai bahasa kebangsaan namun kami tidak mengabaikan bahasa ibunda sebagai bahasa dan budaya yang perlu diwarisi kepada generasi akan datang.


"Negara kita unik kerana terdiri daripada masyarakat berbilang kaum dan saya percaya semua kaum juga turut mempertahankan bahasa ibunda masing-masing kerana berharap bahasa ibunda dapat ditutur dan dikuasai dengan baik.


OK jer bunyinya kan ? Itu baru Mukadimah, memang standardlah bunyinya, malah mungkin ada yang terkejut kalau dapat tahu yang ia diucap oleh Naib Pengerusi Ngo Paling RASIS di Malaysia Dong Zong, Chow Siew Hon.

"Tidak dinafikan bahasa kebangsaan menyatukan kita semua, sebab itulah murid-murid di sekolah Cina dan Tamil 
diwajibkan mempelajari bahasa kebangsaan tetapi sebagai 
bahasa kedua mereka sama seperti mempelajari Bahasa Inggeris di SK kerana sebagai rakyat Malaysia, kita wajib memahami dan bertutur dalam bahasa kebangsaan,"

Yang di atas ni kena baca pelan2 sikit  dan beri perhatian ... Wajib pelajari Bahasa Kebangsaan tapi sebagai BAHASA KEDUA ... ? Sebelum anda komen apa-apa, baca lagi kenapa ahSiew sebut perkara ini...

"Sebaliknya, jika sistem kurikulum ini dipratikkan di SJK ia mungkin akan membebankan murid-muridnya kerana pada masa yang sama mereka turut mempelajari bahasa ibunda masing-masing.


"Ini juga bermakna masa yang diperuntukkan untuk mempelajari bahasa ibunda menjadi kurang kerana tumpuan sepenuhnya diberikan untuk mempelajari bahasa kebangsaan dan bukannya bahasa ibunda,"


Nah, kalau bukan MENGHINA taraf Bahasa Kebangsaan, saya tak tahulah nak panggil apa lagi !


Dong Zong mahu mengekalkan kurikulum subjek Bahasa Malaysia yang SEDIA ADA, yang BERBEZA dengan kurikulum yang diajar di Sekolah Kebangsaan. Di Sekolah Cina rupanya subjek Bahasa Malaysia atau Bahasa Kebangsaan negara kita diajar setaraf BAHASA KEDUA !


Dan bila kerajaan mahu samakan kurikulum Bahasa Malaysia di SEMUA sekolah termasuk sekolah Cina, Dong Zong MENENTANG kerana langkah itu akan memaksa sekolah Cina memperuntukkan LEBIH MASA untuk pengajian Bahasa Malaysia.


Bermakna sekarang ini murid2 sekolah Cina belajar Bahasa Malaysia KURANG MASAnya dibandingkan dengan rakan2 mereka di Sekolah Kebangsaan....... dahla subjek2 lain diajar dalam bahasa Cina juga. Patutlah produk sekolah Cina rata-rata penguasaan Bahasa Malaysia mereka HAMPEH !
Ini lagi hujah ahSiew yang cuba menegakkan benang basah dan agak mengelirukan

"Ini kerana apabila kami mempersoalkan tentang memartabatkan bahasa ibunda, semua kaum pun turut melakukan perkara yang sama dan ia tiada kaitan dengan aspek perpaduan.


"Takkan tindakan itu disifatkan sebagai satu penghalang perpaduan kaum kerana semua kaum juga memainkan peranan masing-masing dalam memastikan bahasa dan budaya mereka dapat diwarisi secara turun-temurun," 


Saya katakan ia 'mengelirukan' kerana kalau mengikut LOGIK apa yang diucap oleh ahSiew memanglah boleh diterima. Belajar bahasa Ibunda TIDAK SALAH dan ia memang tidak ada kaitan dengan aspek Perpaduan ......... ASALKAN murid2 sememangnya sudah FASIH dalam bahasa Malaysia !


Persoalannya - Apakah murid2 sekolah Cina FASIH dalam Bahasa Malaysia ? 


- Bagaimana mahu berinteraksi dengan rakan2 dari kaum lain kalau tidak ada PENGHUBUNG antara satu sama lain ? 


- Bagaimana mahu berinteraksi kalau berjumpa pun tidak ...... kerana mereka telah diasingkan mengikut sekolah yang berbeza ?


Saya pernah bertemu dengan beberapa rombongan murid2 sekolah Cina dan TERNYATA ramai dikalangan mereka yang penguasaan bahasa Malaysia nya HANCUR ! Kita tanya sesuatu kepada mereka dalam Bahasa Kebangsaan, mereka jawab pula dalam bahasa Cina ... Dan tidak kurang pula yang terlebih dahulu  menanyakan soalan kepada saya dalam Bahasa Cina .... akhirnya terpaksa gunakan bahasa isyarat ! Oya, ketika itu saya berniaga dan mereka merupakan pelanggan.


Tatkala saya sindir budak2 sekolah rendah itu - kalau tak pandai cakap Melayu, lu balik Hong Kong la, itu pun mereka terpinga2 tak faham. 


Bila baca kenyataan ahSiew yang mengesahkan Bahasa Malaysia dianggap sebagai Bahasa KEDUA di sekolah Cina, saya teringat akan satu artikel minggu lepas - 



Ya, kenapa perlu kita herankan saranan Menteri Singapura itu kerana disesetengah tempat dinegara kita sendiri pun, SEPERTI DI SEKOLAH2 CINA, SEMEMANGNYA BAHASA MALAYSIA SUDAH PUN MENJADI BAHASA ASING.

Artikel SINAR 7 Jun 2013 
KUALA LUMPUR - Persatuan Gabungan Sekolah-sekolah Cina (Dong Zong) berpandangan adalah sesuai sekiranya kerajaan mengekalkan kurikulum Bahasa Malaysia sedia ada di semua Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK), berbeza dengan sukatan di Sekolah Kebangsaan (SK) bagi memudahkan muridnya menguasai bahasa ibunda masing-masing.
Naib Pengerusinya Chow Siew Hon berkata kurikulum itu boleh dilaksanakan di SK kerana kebanyakan murid yang terdiri daripada kaum Melayu sudah biasa dan lebih mudah menguasainya kerana bahasa Malaysia adalah bahasa ibunda mereka.
"Sebaliknya, jika sistem kurikulum ini dipratikkan di SJK ia mungkin akan membebankan murid-muridnya kerana pada masa yang sama mereka turut mempelajari bahasa ibunda masing-masing.
"Ini juga bermakna masa yang diperuntukkan untuk mempelajari bahasa ibunda menjadi kurang kerana tumpuan sepenuhnya diberikan untuk mempelajari bahasa kebangsaan dan bukannya bahasa ibunda," katanya ketika dihubungi Bernama.
Chow berkata sistem kurikulum perlu diselaraskan berdasarkan kepada keupayaan penguasaan di kalangan murid-murid dan kajian perlu dijalankan sebelum melaksanakan sistem kurikulum itu.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas gesaan ahli akademik Profesor Dr Teo Kok Seong dari Universiti Kebangsaan Malaysia meminta Dong Zong berfikiran terbuka terhadap usaha kerajaan untuk menyemai perpaduan dan meningkatkan kedudukan Bahasa Malaysia.
Chow menegaskan bahawa pihaknya tidak pernah membantah pembelajaran bahasa kebangsaan di SJK meskipun dalam masa yang sama mempertahankan penguasaan bahasa ibunda.
"Kami tidak menghalang pembelajaran bahasa Malaysia di kalangan murid-murid di SJK, malah kami turut menetapkan semua murid di SJKC dan Sekolah Menengah Persendirian Cina seluruh negara wajib mengambil dan lulus mata pelajaran itu sebagai syarat mereka untuk menamatkan pengajian.
"Sudah semestinya sebagai warganegara Malaysia, kita wajib mahir menguasai bahasa kebangsaan namun kami tidak mengabaikan bahasa ibunda sebagai bahasa dan budaya yang perlu diwarisi kepada generasi akan datang.
"Negara kita unik kerana terdiri daripada masyarakat berbilang kaum dan saya percaya semua kaum juga turut mempertahankan bahasa ibunda masing-masing kerana berharap bahasa ibunda dapat ditutur dan dikuasai dengan baik.
"Tidak dinafikan bahasa kebangsaan menyatukan kita semua, sebab itulah murid-murid di sekolah Cina dan Tamil diwajibkan mempelajari bahasa kebangsaan tetapi sebagai bahasa kedua mereka sama seperti mempelajari Bahasa Inggeris di SK kerana sebagai rakyat Malaysia, kita wajib memahami dan bertutur dalam bahasa kebangsaan," katanya.
Katanya usaha mempertahankan penguasaan bahasa ibunda di negara berbilang kaum ini bukan perkara yang mudah.
"Ini kerana apabila kami mempersoalkan tentang memartabatkan bahasa ibunda, semua kaum pun turut melakukan perkara yang sama dan ia tiada kaitan dengan aspek perpaduan.
"Takkan tindakan itu disifatkan sebagai satu penghalang perpaduan kaum kerana semua kaum juga memainkan peranan masing-masing dalam memastikan bahasa dan budaya mereka dapat diwarisi secara turun-temurun," katanya.
Pada September tahun lepas, Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pendidikan Tan Sri Muhyiddin Yassin menyatakan bahawa kerajaan bercadang untuk menyelaraskan kurikulum mata pelajaran Bahasa Malaysia yang sama dengan SK untuk murid di sekolah Cina dan Tamil bermula dengan murid kohort tahun empat pada tahun 2014.
Sehubungan dengan itu, cadangan itu telah mengundang kepada bantahan beberapa badan bukan kerajaan (NGO) masyarakat Cina termasuk Dong Zong kerana cara itu tidak sesuai dipraktikkan di sekolah Cina dan Tamil. - Bernama

No comments: