Friday, May 12, 2017

Padah apabila "burung terbang, dipipiskan lada"

Bapa saudara saya, Abu Jahal (bukan nama sebenar) keluar UMNO dan masuk parti bunga atas 3 sebab:
1. yakin DS Najib mencuri duit 1MDB
2. yakin DS Najib mencuri duit SRC
3. mahu mencari parti yang seperti UMNO yang asal
Semalam sewaktu sambutan ulangtahun ke-71 UMNO, 7 dekad UMNO memperjuangkan Bangsa, dia meroyan macam orang gila talak atas 4 sebab:
1. terbukti wang 1MDB tidak dicuri oleh DS Najib dan tidak hilang seperti yang didakwa oleh Mahathir dan Muhyiddin. (1) PetroSaudi sahkan duit dari 1MDB masuk ke dalam syarikat tersebut dan subsidiarinya, telah dipulangkan bersama keuntungan dan 1MDB dan Malaysia tidak berhutang apa-apa lagi dengan PetroSaudi. (2) 1MDB dan DS Najib tidak didakwa di mana-mana mahkamah di dunia, malah 1MDB tidak pernah dipanggil oleh Peguam Negara Singapura sebagai saksi pendakwa sejak awal perbicaraan bagi mengesahkan duit yang dicuri adalah duit 1MDB. (3) IPIC bersetuju menyelesaikan pertikaian secara luar mahkamah dan mengakui hakikat ia ada menjamin aset dan hutang 1MDB serta ada entitinya menerima bayaran dari 1MDB.
2. Rafizi Ramli mengesahkan Mahathir dan Muhyiddin menipu mengenai wang SRC yang didakwa masuk akaun peribadi DS Najib. Carta aliran asal WSJ, Mahathir dan Muhyiddin adalah wang dari SRC masuk akaun Gandingan mentari masuk akaun Ihsan Perdana dan masuk akaun DS Najib. Rafizi pula menunjukkan carta aliran dari "SPRM insider" wang duit dari SRC masuk akaun Gandingan Mentari masuk akaun Ihsan Perdana dikeluarkan dalam bentuk cek kepada Mail Global Resources dan bukan kepada akaun peribadi DS Najib. Sekaligus is mengesahkan, tindakan Peguam Negara TS Apandi tidak membuat pendakwaan adalah betul kerana tiada bukti yang boleh mengaitkan DS Najib dengan salah laku dan wang SRC.
3. Menyesal keluar UMNO untuk mencari UMNO yang asal, yang memperjuangkan Agama dan Bangsa, tetapi akhirnya jumpa parti bunga yang bukan saja menyimpang dari perjuangan UMNO yang asal malah menjadi penjilat kepada Dap, yang menganut sosialisme, sekularisme, liberalisme dan tidak ada dalam perlembagaan Dap peruntukan untuk memperjuangkan Agama dan Bangsa. Dia terasa bodohnya kerana baru sedar, tak mungkin jumpa UMNO yang asal jika bekerjasama dengan parti sekular Dap ataupun parti yang matlamat asalnya untuk membebaskan Anwar Ibrahim dan menjadikannya Perdana Menteri.
4. Dengki sebab tak dapat menyambut ulangtahun parti bunga macam UMNO sambut, sebab umur Parti Penyamun Bersatu Malaysia (PPBM) pun tak sampai setahun lagi.
Kepada bapa saudara saya, Abu Jahal dan ahli parti bunga yang dah mula menyesal ni, saya ada 2 perkara saja nak cakap:
1. ingatan orang tua-tua, "burung terbang, dipipiskan lada, dengar guruh di langit, air di tempayan dicurahkan, sesal dulu pendapatan, sesal kemudian tiada berguna, terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya..."
2. manusia jika dia boleh khianati perjuangan Agama dan Bangsa ni adalah manusia yang paling tidak boleh dipercayai, kalau perjuangan pun dia boleh khianati, apa lagi kawan dan saudara mara.
TUN FAISAL ISMAIL AZIZ

No comments: