Tuesday, May 2, 2017

LEBUHRAYA VS EXPRESSWAY

DOC AZNIL HISHAM
1. Sebuah page yg mendakwa kenyataan saya membandingkan Pan Borneo Highway dengan lebuhraya bertol adalah bersifat kebudak-budakkan.
2. Menurut mereka, lebuhraya yg diwartakan sebagai Jalan persekutuan adalah tidak bertol. Dan tidak boleh dibandingkandengan EXPRESSWAY yg bertol.
3. Saya buktikan kepada kalian bahawa dakwaan admin page ini SALAH. Sumber yg saya guna adalah dari BLOG mereka - penulisan pada Ogos 2012
....
[KEKELIRUAN MEREKA]
1. Untuk makluman admin, terdapat lebuhraya yg di wartakan sebagai jalan persekutuan juga bertol. Dan dikalangan lebuhraya yg diwartakan ini juga adalah expressway.
Contoh 1 : Lebuhraya Persekutuan KL - Shah Alam :
◇ Masih bertol.
Contoh 2: FT01 Jambatan Sultan Ismail Muar
◇ Tol telah dimansuhkan ketika pemerintah ayahanda DS Najib, Tun Abdul Razak.
Contoh 3: Lebuhraya Skudai (Tol Skudai)
◇ Dikenakan Tol ketika dinasti Maharaja Mahathir dan dimansuhkan ketika era Pak Lah.
Contoh 4 : Lebuhraya Kajang - Cheras
◇ Lebuhraya expressway, dikenakan tol pada zaman dinasti Maharaja Mahathir. Dimansuhkan ketika era DS Najib. 2 Tol yang dimansuhkan adalah Plaza Tol Batu 9 dan Batu 11.
2. Ada beberapa lagi Lebuhraya yg diwartakan sebagai jalan persekutuan tetapi dimansuhkan tol. Dengan kata lain, Tak semua Jalan Persekutuan TANPA tol. Dan tak semua Expressway BERTOL (akibat dimansuhkan)
3. Apa yang ingin saya cuba sampaikan adalah :
Bagaimana ketika era Dinasti Maharaja Mahathir yg dikatakan : ?Hutang negara 0%, Populasi rakyat separuh dari kini, SST 10%, meningkatkan pengeluaran minyak dari 40 ribu barrel/day kepada 593 ribu barrel/day dan sekaligus memperolehi royalti yang lumayan - menyediakan Jalan yg diwartakan sebagai Jalan Persekutuan (inter- /intracity) di TOL KAN.
Berbanding ...
Zaman DS Najib Razak : yang dikatakan nak bangkrap, Hutang negara tertinggi di dunia, kerajaan tiada duit, kerajaan korupsi, populasi penduduk 2 - 3 kali ganda dari dulu, royalti minyak tidak semewah sebelumnya (dahulu nett exporter, kini nett importer)
- Mampu menyediakan sebuah lebuhraya INTRA-COUNTRY, di ulangi INTRA-COUNTRY (bukan inter-city) - PAN BORNEO, tanpa tol.
4. Ada yg mendakwa kononnya DS Najib menjanjikan PAN Borneo sebagai CONTROLLED ACCESS EXPRESSWAY. Saya suruh buktikan. "Beliau" bagi link ini.
5. Saya baca dengan tekun. Tidak pulak DS Najib kata nak buat expressway. Yang beliau sebut adalah Highway.
Adakah meteka ini yg saya gelar sebagai "Pakar Lebuhraya" tidak tahu beza antara HIGHWAY vs EXPRESSWAY?
6. Malah DS Najib menjanjikan lebuhraya yg setanding dengan negara2 maju. Lebuhraya yg DS Najib maksudkan adalah seperti Pan American Highway, Pan European Highway. Di mana pembinaan Pan Borneo memiliki jaringan perjalanan, piawaian dan reka bentuk adalah sama seperti Pan American Highway dan Pan European Highway - iaitu R6/U6.
7. Sikap kebudak - budakkan adalah mereka yg tak boleh menerima fakta dengan baik. Perbandingan yang saya lakukan adalah sekadar pembuka mata kepada mereka yg gagal mensyukuri nikmat tuhan.
8. Jika zaman maharaja, privatisation di utamakan, salahkah DS Najib melakukan sesuatu yg dikatakan reversed privatisation (nationalisation)
Jika zaman maharaja boleh mengenakan tol bagi jalan2 inter- / intracity, salahkah zaman DS Najib menyediakan highway Intracountry tanpa tol?
Susah sangatkah mensyukuri nikmat tuhan yg sedikit ini?


No comments: