Thursday, April 20, 2017

PENGKALAN TUDM DAN CHINA

Di sana sini dapat kita lihat cai pembangkang yang anti pembangunan menghasut kononnya tanah TUDM tergadai kepada China.
Mereka cukup benci dengan rancangan pembinaan Bandar Malaysia di sana yang bakal menjadi bandar bawah tanah terbesar di dunia lengkap dengan stesen keretapi bullet train di atasnya. Mereka lebih suka pengkalan lama kekal di sana sedangkan ia sudah hilang nilai strategik ketenteraan.
Hakikatnya, siapakah sebenarnya yang memiliki tanah milik TUDM ini? Benarkah ia milik China?
Mari kita lihat pecahan pemilikan tanah tersebut:
a) 40 peratus adalah milik Ministry of Finance Incorporated (MOF Inc), sebuah syarikat di bawah Kementerian Kewangan Malaysia.
b) 22 peratus adalah milik Credence Resources Sdn Bhd., sebuah syarikat swasta milik warganegara Malaysia.
c) 14 peratus adalah milik Kumpulan Prasarana Rakyat Johor Sdn Bhd (KPRJ)
d) 24 peratus milik China Railway Engineering Corporation yang akan membina terminus High-Speed Rail di situ. Yup, bullet train yang akan memendekkan perjalanan KL ke Singapura hanya dalam tempoh 90 minit!
Secara ringkasnya:
- 54 peratus adalah milik syarikat-syarikat kerajaan
- 46 peratus milik swasta (22 peratus milik swasta Malaysia dan 24 peratus milik swasta China).
Kesimpulannya,
- 76 peratus Bandar Malaysia adalah milik Malaysia
- Hanya 24 peratus adalah milik China.
Jadi di mana mungkin China memiliki tanah bekas milik TUDM? Cai fail matematik ke?
Tanah itu dibeli oleh 1MDB pada asalnya dengan harga RM 400 juta. Apakah nilai ini murah? Sedangkan, sebagai ganti, 1MDB perlu membina sebuah Pangkalan Udara baru untuk unit-unit TUDM dari pengkalan udara lama.
Selain pangkalan udara yang baru, 1MDB juga perlu membina TUJUH buah lagi pangkalan tentera menjadikan jumlah keseluruhan LAPAN buah pangkalan tentera berjumlah sekitar RM1.6 billion. Jumlah keseluruhan = RM2 billion (RM 400 juta + RM 1.6 billion). Murah nenek ko. hihihihi.
Bayangkan apa yang boleh dimanfaatkan kita dengan jumlah RM2.5 billion pinjaman yang lesap di Hong Kong semasa pentadbiran Tun Mahathir!
Fikir-fikirkanlah!
Diolah dan diringkaskan dari nukilan asal bro Captain (B) John F Seademon, TUDM.

FAKTA YG PERLU ANDA KETAHU!!
1. Penggantian 303 hektar bersamaan 750 ekar di Sendayan bagi pangkalan udara TUDM selain pembinaan beberapa kem tentera dan pangkalan udara bagi unit PDRM Udara, jauh lebih baik dan lebih selesa, namun langsung tidak disentuh atau cuba disembunyikan oleh puak berkenaan.
2. Barangkali ramai yang tidak sedar, sekitar tahun 2005, KSU Kementah menyuarakan tidak puas hati apabila terdapat 15 projek ATM terbengkalai, termasuklah Kem Transit Jalan Ampang dan Kem Rejimen 502 (AW) Jalan Ampang yang telah pun ditutup tetapi Kem Transit dan kem 502 gantian, masih tidak dapat disiapkan semenjak tahun 1999.
3. Wisma Transit berketinggian 10 tingkat yang dibina menggantikan Kem Transit Jalan Ampang hanya disiapkan pada tahun 2008 setelah sekian lama terbengkalai. Ia sepatutnya siap pada tahun 1999.
4. Tapak Kem Transit Jalan Ampang (berhadapan dengan Hospital Gleneagles), telah dikomersialkan.
Siapa pemilik tanah itu sekarang? Ini adalah kerana kaedah yang digunakan pada waktu itu ialah, Kementerian Pertahanan akan membayar nilai projek tersebut dengan penukaran tanah milik Kerajaan Persekutuan kepada syarikat terbabit.
Mahathir dn macai2nya seronok menyorak tentang Pangkalan Udara TUDM Sungai Besi, tetapi mereka lupa tentang SWAPPING TANAH pada zaman Mahathir yang sangat rakus dilakukan!
SUMBER FB SARJO

No comments: