Tuesday, January 17, 2012

KEADILAN UNTUK SAIFUL

1. Mohd Saiful Bukhari Azlan, bekas pembantu pembantu Anwar Ibrahim perlu mendapat pembelaan yang sewajarnya kerana ia adalah haknya sebagai seorang warganegara Malaysia untuk membersihkan nama dn maruahnya.

2.Majlis Peguam dilihat lebih mementingkan pembangkang dan menafikan hak Saiful apabila meminta Pejabat Peguam Negara tidak merayu terhadap keputusan mahkamah itu, yang melepas dan membebaskan Anwar daripada pertuduhan meliwatnya pada 2008.

3. Bapa Saiful iaitu Azlan Mohd Lazim mempunyai hak untuk memohon Pejabat Peguam Negara mengemukakan rayuan terhadap pertuduhan itu bagi mendapatkan keadilan untuk anaknya.

4. Perundangan Malaysia tidak pernah memilih untuk memihak kepada sesiapa pun, dn dlm kes ini, pembelaan terhadap Saiful adalah tidak bertentangan dengan undang-undang negara.

5. Apa yang di lihat kini, Majlis Peguam Negara telah berlaku berat sebelah kerana selama ini tidak pernah membantah tertuduh (Anwar Ibrahim) dalam kes tersebut sedangkan mengikut rekod pihak tetrtuduh telah mengemukakan 36 kali penangguhan perbicaraan.

6. Oleh itu, adalah tidak adil apabila Majlis Peguam negara di sokong oleh para pemimpin kanan PR mula mengeluarkan hujahan utk menghalang proses rayuan drp saiful, yang baru hendak bermula.

7. Mengapa pilih kasih ini berlaku? Adakah hanya kerana Saiful ini hanyalah seorang insan biasa yang terpaksa berhadapan dgn seorang ahli politik?

8. Majlis Peguam terutamanya haruslah bersikap neutral dan tidak menghalang sebarang proses keadilan dilaksanakan.

9.Untuk merayu kes di mahkamah rayuan, saiful boleh meminta satu pasukan penyisatan baru, krn pasukan penyiasatan sebelumnya telah mengenepikan prosedur penyimpanan bahan bukti, sehinggakan sampel tersebut tidak boleh diterima sbgai bahan pembuktian utama.

10 . Pihak ketiga drp kedua-dua belah pihak dn pihak yang tiada berkepentingan juga di perlukan bagi memastikan pada kali ini prosedur bagi penyimpanan bahan bukti kes berprofail tinggi dipatuhi.

11. SUHAKAM juga perlulah ke hadapan utk sama-sama memastikan bahawa Saiful mendapat haknya sbgai warganegara, dn juga sebagai pihak ketiga yang tiada berkepentingan bg memastikan prosedur proses penyimpanan bahan bukti berprofail tinggi di patuhi, dn tidak ada penyelewengan dilakukan oleh kedua-dua pihak.

12. Jika DNA sampel disimpan mengikut prosedur yang sepatutnya Saiful kemungkinan besar akan memenangi kes tersebut.

13. Pihak Mahkamah Rayuan juga wajar memerintahkan anwar memberi sampel air mani baru sbgai pembuktian dna, krn ia adalah untuk tujuan menunjukkan berlakunya aktiviti seksual antara mereka

No comments: