Thursday, April 20, 2017

Tentang Hutang Negara

LAGI-LAGI CERITA HUTANG NEGARA [SIRI 1] :*
HLN vs HKP ~ olahan semula oleh: Dato' Laksamana ®
HLN = Hutang Luar Negara
HKP = Hutang Kerajaan Persekutuan
……………
Sejak PENDEFINASIAN SEMULA dilaksanakan ke atas istilah HUTANG NEGARA agar selaras dengan definisi baru yang dikeluarkan oleh IMF bermula sejak akhir bulan Jun 2014 yang lalu, pihak pembangkang kelihatannya begitu suka MENGEKSPLOITASIKANNYA, dengan tujuan ingin memberikan gambaran negatif terhadap kecemerlangan pengurusan ekonomi negara terutamanya di bawah kepimpinan Perdana Menteri Malaysia yang ke-6, YAB Dato' Sri Mohd Najib Tun Haji Abdul Razak.
Perkara yang sering dijadikan modal oleh pembangkang ialah jumlah hutang negara yang KONONNYA telah meningkat berlipat kali ganda sejak beliau (YAB PM) mengambil alih pentadbiran kerajaan persekutuan. Malah yang terbaru, ada pulak kelompok yang suka-suka mencipta teori sendiri, MENISBAHKAN JUMLAH HUTANG ISI RUMAH KEPADA KDNK, dan mendakwanya sebagai DEBT TO GDP RATIO yang selalu digunapakai sebagai indikator untuk mengukur kebolehlangsungan kegiatan ekonomi sesebuah negara. Bermacam jenis, pelbagai bentuk, FITNAH yang mereka cuba jelmakan semata-mata DENGAN TUJUAN MEMPERBODOH RAKYAT yang sudah sedia cerdik.
……………
Bagi menerangkan perihal takrifan baru ke atas istilah HUTANG NEGARA yang berubah sejak Jun 2014, perlulah terlebih dahulu diperjelas PERINCIAN serta PECAHAN item-item yang terkandung di dalamnya. Terdapat data-data yang menuntut perincian (decomposition), supaya dapat memberikan gambaran LEBIH TEPAT duduk perkara sebenar. Rata-rata artikel dan penulisan pembangkang dilihat sebagai TIDAK BERINTEGRITI dan SENGAJA mengelirukan pembaca.
Misalnya,
Hutang Negara / Hutang Luar Negeri (HLN)
Pembaca yang 'innocent' akan terfikir bahawa HLN ini adalah hutang Kerajaan Persekutuan (HKP) semata2. HLN = RM744.7b pd tahun 2014.
Ia terdiri daripada:
(a) hutang oleh bkn pemastautin, (42%)
(b) swasta (37%)
(c) NFPE (10%)
(d) Kerajaan Persekutuan (HKP) HANYALAH (2%) &
(e) Lain2 9%.
HKP yang kecil itu = RM16.8b atau HANYA 2% daripada jumlah hutang adalah sihat kerana outflow duit rakyat akibat hutang luar negara amatlah kecil.
Malah, kita juga sepatutnya melihat hutang dalam konteks yang lebih luas dan mengaitkannya dengan 'parameters/indicators' yang berkaitan.
Contohnya, hutang hendaklah juga dilihat dalam konteks TUJUANNYA dan KEUPAYAAN MEMBAYAR BALIK.
Pinjaman dibuat untuk pembangunan adalah sihat/baik untuk negara; bukan untuk mengurus atau penggunaan seperti pinjaman yang dibuat oleh kerajaan Kelantan.
Debt to GDP ratio masih di bawah threshold 55%. Perlulah pula diingat bahawa threshold ini adalah arbitrari. Eurozone misalnya, menetapkan 60%. Parameter ini penting untuk menawan keyakinan para pelabur.
Sebagai perbandingan parameter yg sama, USA 99%, Singapura 110%, UK 158% & Jepun 200%.
Perkara lain yang juga perlu diketahui adalah HANYA 2.9% daripada hutang itu datangnya dari luar negeri. Maka bayaran keluar atau outflow amatlah kecil.
Baki 97.1% sumber hutang itu adalah dari dalam negeri seperti KWSP. Justeru pencarum KWSP pula untung dari segi dividen yang terjamin.
Yang penting ialah kemampuan membayar balik. Walaupun hutang itu nampak besar tapi kerajaan MAMPU membayarnya.
Sebagai contoh, nisbah bayar balik hutang hanyalah 10.3%; (di bawah threshold 15% yang ditetapkan oleh kerajaan dan jauh di bawah paras nisbah 30% - 40% yang digunapakai untuk bayaran balik hutang isi rumah). Parameter / indikator ini kritikal.
Seterusnya, walaupun HKP meningkat tetapi hasil juga melonjak. Impaknya, DSN telah berjaya mengurangkan defisit fiskal dari 6.9% (2009) kpd 3.5% pada tahun 2014 dan, 3.3% pada thn 2015. Parameter ini mengukur kemampuan kerajaan menguruskan bajetnya.
Sebagai bandingan, defisit fiskal Spain 9.3%, Greek 12% & UK 12.8%.
Kombinasi parameter/indikator di atas menunjukkan kerajaan adalah 'financially prudent' dan kemampuan menguruskan kewangan serta hutang kerajaan berada di tahap mapan.
Akhir kalam, bersamalah kita membantu pemimpin kita dalam mentadbir negara kita untuk KITA. Yang tumbang kita sama-sama tegakkan, yang condong kita sama-sama tongkatkan.

No comments: