Thursday, April 20, 2017

TIA ke 1MDB

TIA ditubuhkan pd 2008 dan pada *January 2009* di tukar nama kpd 1MDB ketika Tun Ahmad Abdullah Badawi masih lagi memegang jawatan PM.
DSN menjadi PM pd *3hb April 2009*
Pd 22hb *July 2009*
Dalam pengumuman beliau pada 22 Julai 2009, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata keputusan untuk mengembangkan TIA menjadi sebuah entiti persekutuan itu dibuat bagi membolehkan manfaatnya untuk mencapai spektrum luas rakyat Malaysia dan bukan kepada penduduk hanya satu negeri.
JV PetroSaudi 1MDB di menterai pd *22hb September 2009.* iaitu 6 bulan selepas Ds Najib menjadi PM.
JV bernisbah 60:40 itu..
PetroSaudi melabur dlm bentuk Asset bernilai USD2.2B selepas discount.
dan 1MDB melabur berbentuk tunai USD1B.
Maka ikut nisbah pelaburan PetroSaudi telah lebihan nilai Assets sebanyak
 USD2.2B - USD1.5B = USD700M.
Oleh kerana 1MDB tidak mahu committed atau tingkatkan lebih lagi pelaburan Tunai utk kekalkan nisbah 60:40
maka lebihan USD700M itu di tolak dari pelaburan tunai USD1B dari 1MDB itu.
Maka 1MDB tiada berhutang USD700M dgn PetroSaudi saperti tuduhan oleh Sarawak Report.
Sebab itu 6 bulan selepas itu JV ini mansuh dan tunai USD1B dari 1MDB di tukar kpd bentuk pinjaman Murabaha kpd PetroSaudi bersyarat redeemable atau boleh tunai pd bila2 masa.
Pd tahun 2013, iaitu 3 tahun kemudian 1MDB telah menunaikan pinjaman Murabaha ini dgn keuntungan USD500B.
Keuntungan ini digunakan utk biayai Project infra TRX dan selebihnya di bayar kpd AABAR-BVI sebagai syarat pembayaran kpd IPIC kerana menjadi penjamin kpd sukuk 1MDB bernilai USD3.5B.
Dlm perjanjian 1MDB dgn IPIC, 1MDB telah membayar duit ini melalui AAABAR INVESTMENTS PJS LTD ..sebuah syarikat yg ditubuhkan oleh MD IPIC dan CEO & Pengerusi Aaabar, Khadem Abdullah dan Ahmad Badawi Husseiny di British Virgin Island, syarikat yg kita sebut sebagai Aabar-BVI.
Maka jelas yg IPIC ditipu duit nya melalui syarikat Aabar-BVI (Aabar Investments PJS Ltd ) melalui pembayaran dr 1MDB oleh kedua dua orang tersebut.
Dan juga jelas 1MDB telah tertipu oleh kedua orang ini dengan memperdayakan 1MDB mempercayai bahawa Aabar-BVI itu entiti milk IPIC.
*Dua2 di tipu.. IPIC dan 1MDB.*
Kerana itu lah IPIC telah memanggil 1MDB utk Arbitration di LCIA.
1MDB telah melantik syarikat lawyer yg mahir dlm international arbitration ia itu Weil Gotshal & Manges utk wakili 1MDB.
content://com.sec.android.app.sbrowser/readinglist/0321155325.mhtml
Arbitration ini adelah utk menentukan *siapa yg bertanggungjawab utk dapatkan semula duit yg di seleweng kan itu balik.. IPIC atau 1MDB.*
Apa yg Pembangkang, DOJ dan JUGA WSJ n SR sekarang canangkan adalah cuma yang disebut sebagai link transaksi kewangan dengan 1MDB.
Tetapi transaksi2 kewangan ini semua tidak dapat membuktikan penyelewengan kerana transaksi kewangan pihak IPIC dan Aaabar tidak hny tertumpu kpd 1MDB sahaja...
Dan derma USD2.6B pada tahun 2013 dari Keluarga Raja Arab Saudi juga melalui
Institusi kewangan ini juga. Dan pulangan lebihan derma USD2.6B yg tidak digunakan juga melalui saluran sama termasok melalui bank di Singapura.
Maka yg jelas saya lihat Arbitration di LCIA ini adalah ...
Kerana Pihak IPIC pula mahu lepas tangan terhadap salahlaku kedua dua orang nya sendiri, Ahmed Badawi Al Husseiny dan Khadem Abdullah.
Tetapi 1MDB ade bukti kukuh dgn document letter of accreditation yg membuktikan Aabar-BVI itu milk penuh Aabar Investments Ltd.. anak syarikat milik Aabar.
P/s
Ahmed Badawy Al Husseiny juga adalah pelabur dalam syarikat Red Granite milik Riza Aziz. anak tiri DSN Najib, utk pembikinan filem The Wolf of Wall Street.
Filem ini tayangkan pd December 2013 dengan keuntungan hampir USD400juta.
content://com.sec.android.app.sbrowser/readinglist/0208154634.mhtml
Maka jelas aliran transaksi kewangan Petrosaudi, IPIC, Aabar BVI, Red Granite dan juga Derma RM2.6B memang nampak seolah olah berkait dgn transaksi yg dikatakan pengubahan wang haram... yaitu "link2" yg selalu dimainkan oleh WSJ, Sarawak Report dan Pembangkang termasok GOBIND SINGH DEO bodoh tu.

sumber

No comments: