Monday, January 7, 2013

TUN MAHATHIR DAN PENGKHIANAT RAJA-RAJA

Kita sering mendengarkan kisah konon Tun Dr Mahathir ialah melayu yang menjadi pengkhianat raja-raja mereka tatkala mereka mahu mempertahankan pemimpin mereka yang membuat onar ini?

Alasan mereka ialah Tun Dr Mahathir menjadi dalang utama kes perlucutuan kekebalan raja-raja Melayu. Tetapi tahukah anda peristiwa apakah yang berlaku di sebalik kes tersebut?

Pernah dengar kes Prebet Adam yang mengamuk? Kisah ini berlaku lama dah. Adik kepada prebet Adam merupakan seorang caddy diraja. Dan suatu hari, ketika beliau menemani seorang sultan salah sebuah negeri di Malaysia bermain golf, adiknya telah dipukul sehingga mati oleh sultan tersebut kerana mengetawakan bola yang dipukul oleh sultan tersebut tidak masuk ke dalam lubang. 

Sejurus selepas kematian adik Prebet Adam, maka mengamuklah Prebet Adam di Chow Kit sehingga membunuh beberapa orang. 

Kes seterusnya ialah Peristiwa Gomez. Seorang jurulatih hoki daripada pasukan hoki Maktab Sultan Abu Bakar, meluahkan kekesalan kerana dipanggil untuk menarik diri daripada perlawanan separuh akhir oleh Pengarah Jabatan Pendidikan Johor. Sultan Iskandar tertarik lalu menitah Gomez untuk menghadap baginda di Istana Bukit Serene, tetapi kemudian menyelar dan menyerangnya. 

Peristiwa ini telah mendatangkan kemarahan rakyat sehingga memaksa parlimen melakukan sesuatu. Selepas disiasat dan dibincangkan, peristiwa yang membawa kepada insiden-insiden di atas kerana kekebalan raja-raja Melayu pada waktu itu daripada undang-undang. 

Nak tak nak, selaku perdana Menteri, Tun Dr M terpaksa melakukan perubahan. Walaupun dengan berat hati, tetapi mahu mengelakkan perkara ini daripada menjadi nanah dalam negara, maka rang undang-undang diluluskan oleh Dewan Rakyat dan Dewan Negara, masing-masing pada 19 dan 20 Januari 1993.

Rang undang-undang yang berusul melucutkan kekebalan ini diluluskan oleh enam daripada sembilan raja namun menghadapi tentangan hebat daripada tiga raja yang lain, termasuk Sultan Iskandar sendiri. Sultan Iskandar mengambil inisiatif untuk meraih sokongan diraja untuk menghalang pelaksanaan usul tersebut. 

Rang undang-undang yang berusul melucutkan segala kekebalan dari para raja dan ahli kerabat diraja, menjadikan mereka boleh didakwa mengikut undang-undang bila-bila masa timbulnya salah laku jenayah yang terbukti. 

Kita nampak di sini, bukan Tun sahaja yang bersetuju dengan hal ini, bahkan terdapat 6 raja-raja Melayu yang turut sekepala dengan Tun. Tun bukanlah menentang sistem monarki itu, tetapi untuk mempertahankan sistem monarki tersebut daripada runtuh. 

Kalau sikap ini berterusan gara-gara kekebalan itu, kamu rasa orang Melayu akan mampu bertahan? Bukan tidak pernah berlaku dalam sejarah di mana raja digulingkan. Pernah dengar Sultan Mahmud Mangkat Dijulang? 

Memandangkan raja-raja Melayu ialah benteng terakhir umat Melayu, maka Tun terpaksa berbuat sesuatu untuk melindungi senjata yang akan mempertahankan Hak Agama Islam dan Bumiputera ini. 

Saya harap selepas ini tiada lagi sebarang tuduhan mengatakan bahawa Tun Dr Mahathir adalah pengkhianat bangsa. -HE 

1Malaysia Menolak Fitnah!

No comments: